Man kritisk mot parkeringsföretag

En besökare på sjukhusets parkering är kritisk efter att ha fått betalningspåminnelse för en parkering utan att ha fått någon faktura.

Företaget Parkster som driver en SMS-tjänst för den som vill parkera vid Västerviks sjukhus får kritik.

Företaget Parkster som driver en SMS-tjänst för den som vill parkera vid Västerviks sjukhus får kritik.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2019-01-31 18:00

Det var i november i år som en man parkerade på sjukhusområdet.

– Jag valde SMS-parkering. Jag har använt det flera gånger, till exempel när jag parkerat vid Stadt, och det är jättesmidigt, säger han.

När fakturan kom fick han dock en obehaglig överraskning. Det som kom var en betalningspåminnelse, och man hade lagt på 60 kronor i förseningsavgift.

– Jag är säker på att jag inte fått någon faktura innan dess.

Trots att han betalade snabbt kom det ytterligare en påminnelse, nu på SMS.

– Jag ville vara säker på att pengarna verkligen gått fram, men när jag ringde till kundtjänst var det 150 före i kön.

SMS-tjänsten sköts av det skånska företaget Parkster. Bolaget har vuxit snabbt, och bland annat fått utmärkelsen gasellföretag av tidningen Dagens Industri.

Den senaste tiden verkar man dock ha stött på problem. På webbtjänsten Trustpilot finns flera klagomål från de senaste veckorna där kunder klagar på faktureringen, och svårigheter att nå kundtjänsten.

När vi når bolaget hänvisar man till ett pressmeddelande. Där lägger Parkster ansvaret för att fakturor kommit fram sent, eller kommit bort, på de underleverantörer som delar ut post.

Kommer de som felaktigt pålagts förseningsavgifter att kompenseras?

"Det är en självklarhet för oss att om en kund felaktigt fått en påminnelseavgift så makulerar eller betalar vi tillbaka den. Vi kan inte kommentera ett enskilt ärende. Varje fall är unikt och måste utredas därefter", svarar Sabina Christenssen på Parksters marknadsavdelning i ett mejl till oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!