Hittills i år har nästan 2 000 tågavgångar varit inställda på Tjustbanan och Stångådalsbanan. Enligt uppgifter från kommunikatör för KLT Amanda Glender och vd Karl-Johan Bodell, beror det på att det varit problem, då tåg varit ur drift och befunnit sig på verkstaden.
– Tågen måste in på regelbunden service och reparationer, men då finns inga andra tåg att tillgå, om inte tågen blir klara i tid. Det är även varit problem med förseningar av reservdelar.
Då vår tidning senast var i kontakt med Karl-Johans Bodell, trodde han att tvåskift hos personalen vid verkstaden i Kalmar, skulle underlätta att reparationerna gick fortare.
– Det här skulle ju bli perfekt med en ny verkstad i Kalmar som servar tågen och vi kan ha kontroll på plats när tågen servas, men det är så när man startar upp en ny verksamhet, att det tar mellan åtta till tio månader innan man har full funktion på en ny verkstad, säger Karl-Johan Bodell, till Smålandsnytt.
Dock upplever några av KLT:s resenärer som skickat in åsikter till redaktionen, att problemen med inställda tåg har funnits i flera år. På Tjustbanan är det, enligt de sista siffrorna från Länstrafiken, 1 200 tågavgångar som blivit inställda i år.