Kan bli dyrt att bli utsatt för bedrägeri

Att man aldrig ska ge ut sina koder eller inloggningsuppgifter är någonting som bankerna står fast vid.

Det är viktigt att vara aktsam och inte släppa i från sig inloggningsuppgifter till sin internetbank eller dylikt.

Det är viktigt att vara aktsam och inte släppa i från sig inloggningsuppgifter till sin internetbank eller dylikt.

Foto: Kristina Westring/Arkiv

Västervik2019-08-08 06:00

Mats Hasselquist, VD på Tjustbygdens sparbank, menar att det finns regler runt bedrägerier som handlar mycket om hur man själv har hanterat sina uppgifter.

Om man har fått sina pengar stulna, kan man få tillbaka dem?

– Det beror på omständigheterna. Lämnar man ut koder eller kortnummer riskerar man att stå för det själv, svarar Mats Hasselquist.

Mats Hasselquist berättar att det finns tre gränser för hur stort belopp man kan få betala. Har man skyddat sina uppgifter som man ska kan man få betala högst 400 kronor.

– I värsta fall, finns det som kallas för "särskilt klandervärt" då kunden får stå för hela beloppet. Till exempel, om man loggar in med sitt Bank-ID för att någon ber en, så räknas det ofta som särskilt klandervärt, berättar Hasselquist som menar att om man lämnar ut uppgifter till någon går detta att likställa med att man gett någon tillåtelse att använda ens kort.

Mats Hasselquist säger att banker aldrig frågar efter uppgifter per telefon, samt att man som kund aldrig ska ge ifrån sig uppgifter över telefon.

Ola Kallemur, pressansvarig hos Länsförsäkringar, menar att det första de som bank gör om kunder uppger att de blivit utsatta för bedrägeri eller försök till bedrägeri, är att de försöker stoppa transaktionen. Han säger också att man hos Länsförsäkringar kontinuerligt informerar sina kunder om att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter.

– Man ska behandla inloggningsuppgifter som de värdehandlingar de är, säger Kallemur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!