Att det blev så tar sin början när han gick sitt sjunde och sista år i Lofta skola. Då kom det en ny lag som sa att det nu var åtta års skolgång som gällde. Så det blev ytterligare ett år men nu på skolan i Gamleby. Och skolgången var sådan att man hade vanlig skolundervisning måndag till och med onsdag, torsdag var det praktik på någon arbetsplats, fredag hemkunskap och lördag var det materialkännedom på ASEA i Gamleby. Och det var så det hela började.
När Karl-Erik, eller Kalle i Dalen som han i dagligt tal kallas, skulle välja en praktikplats så blev det Gamleby Mekverkstad.
På den tiden var Gamleby Mekaniska Verkstad en stor arbetsplats med 60-talet anställda. Man hade flera verksamheter med bilverkstad, rörfirma, elfirma, bilförsäljning och just en mekanisk verkstad.
I början fick Kalle alternera mellan de olika avdelningarna som springpojke, och var det något skitigt som skulle göras ropade man efter honom. Och när han fick sitt körkort blev det mycket bilkörning. Bland annat var ett uppdrag att vara chaufför åt Hugo Karlsson som var elektriker och saknade körkort. Det var härliga dagar.
Efter hand blev Kalle mer och mer bilmekaniker och fick ägna sina dagar åt att reparera bilar. Och då var det allt från personbilar, lastbilar och till och med bandtraktorer som gällde
Den förste juni 1973 tog Kalle över firman glad i hågen, som han själv utrycker det.
- Då köpte jag verkstadsrörelsen och lagret men hyrde lokalen för en billig penning.
Vid övertagandet följde fyra reparatörer med nämligen Evald Eriksson, Jan-Ola Malm, Sölve Johansson och Sölve Hellman. Personer som alla var erkänt duktiga reparatörer. Den som var kvar längst var Evald Eriksson och det var han fram till julen 1987 då en sjukdom tvingade honom att sluta några månader innan pensioneringen. Efter det arbetade Kalle ensam fram till juni månad när skolan slutade. Då började Magnus Johansson som sedan var kvar i tio år ungefär. Efter det har det inte varit någon anställd, däremot har det varit praktikanter från olika skolor som varit och praktiserat i verkstaden.
Men allt har ett slut och nu lägger Kalle verktygen på hyllan. Verksamheten kommer dock att fortsätta i ny regi då rörelsen är såld.
Kalle i Dalen stänger sin bilverkstad
- Meningen var att jag skulle bli bonde men det var nog tur att det inget blev av det. Då skulle alla kor ha självdött eftersom jag inte kunnat skicka någon till slakt, djurvän som jag är, säger Karl-Erik Ekström i Gamleby.Nu stänger han sin bilverkstad efter att i nästan 50 år gått till samma arbetsplats. Han var bara 16 år när han 1958 började praktisera hos Gamleby Mekaniska verkstad.
Karl-Erik Ekström låser dörren till sin verkstad för sista gången.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!