VÄr tidning kontaktade bÄde Conny Tyrberg (C) och Harald Hjalmarsson i mÄndags för att lyssna av med dem om det faktum att det inte gÄr nÄgra tÄg pÄ Tjustbanan, trots löften om att de skulle tas i drift redan i lördags.
à terigen Àr det en besvikelse. Det Àr som vanligt, tyvÀrr. Det Àr inte godkÀnt, sÀger Conny Tyrberg.
Han sÀger att KLT borde ha hunnit med att reparera tÄgen som Àr trasiga under tiden som reparationsarbetena varit igÄng.
Men man har tydligen inte haft den framförhÄllningen.
Hjalmarsson
Harald Hjalmarsson Àr Ànnu hÄrdare i sin kritik mot KLT.
AnsvarsfrÄgan mÄste lyftas nu. Klarar verkligen KLT att ta sitt ansvar som man har fÄtt av landstinget? Som det ser ut nu gör de inte det.
Under mÄndagen Àr det bara tÄgen pÄ Tjustbanan som Àr instÀllda. De gÄr planenligt pÄ StÄngÄdalsbanan.
TÄgen gÄr pÄ andra banor och sÄ kallar man det för fordonsbrist och stÀller in tÄgen pÄ Tjustbanan. Det Àr tydligt att KLT vÀljer bort tÄgavgÄngar pÄ Tjustbanan dÄ de gÄr pÄ andra strÀckor.
Harald Àr vÀldigt besviken pÄ att tÄgen inte rullar pÄ Tjustbanan.
Det Àr vÄr livlina till Linköping.
Under 2016 ökade tÄgresandet pÄ Tjustbanan och dÄ var KLT glada att kunna förmedla den nyheten. I Är kommer man inte att höra samma glada tillrop frÄn ledningen för KLT.
I Är sjunker resandet pÄ Tjustbanan. Det Àr fullt försÄtligt nÀr resenÀrer inte kan lita pÄ tÄgavgÄngarna. Vi politiker slÄss för att jÀrnvÀgen mellan VÀstervik och Linköping ska rustas upp, men det hjÀlper föga nÀr tÄgen inte rullar. Vad det beror pÄ om det Àr fordonsbrist eller att verkstaden i Kalmar inte har tillrÀckligt hög kapacitet intresserar oss inte lÀngre. Vi vill att tÄgavgÄngarna ska fungera. AnsvarsfrÄgan mÄste lyftas, sÀger Harald Hjalmarsson.