Elcyklarna ökar – hĂ€nger gatorna med?

Det Àr minst sagt medvind för försÀljningen av elcyklar i Sverige. Vad hÀnder nÀr allt fler i olika hastigheter ska transportera sig pÄ cykelvÀgarna?

Fler fÄr samsas pÄ samma yta. Biltrafiken kan komma att pÄverkas, nÀr fler personer i olika hastigheter ska fÀrdas pÄ gÄng- och cykelvÀgar.

Fler fÄr samsas pÄ samma yta. Biltrafiken kan komma att pÄverkas, nÀr fler personer i olika hastigheter ska fÀrdas pÄ gÄng- och cykelvÀgar.

Foto: Andreas Johansson

VĂ€stervik2018-10-14 07:00

Fler som ska samsas pÄ samma vÀgbana i olika hastigheter kan bli ett recept pÄ farliga trafiksituationer nu och kanske Ànnu mer i framtiden. För försÀljningen av elcyklar fortsÀtter att öka.

DÀrför mÄste ocksÄ infrastrukturen hÀnga med. Det menar Klas Elm som Àr vd pÄ Svensk cykling, som Àr en paraplyorganisation för cykelorganisationerna i Sverige.

– Det gĂ„r inte nödvĂ€ndigtvis fortare men det blir större skillnader i hastighet mellan olika trafikanter. Det gör att man mĂ„ste ha möjlighet att köra om, bland annat. Det i sig innebĂ€r att man mĂ„ste skapa bĂ€ttre infrastruktur, sĂ€ger han.

Elcyklar vinner mark, det kan man konstatera Àven i VÀstervik dÀr de Àr ett allt vanligare inslag i gatubilden.

Enligt Svensk cykling fortsÀtter försÀljningen av elcyklar att öka kraftigt. Nu har över 100 000 elcyklar sÄlts i landet. Det gör att elcyklar utgör 19 procent av den totala cykelmarknaden, vilket Svensk cykling menar Àr att jÀmföra med hur det ser ut i resten av Europa.

För att skapa sÀker cykling menar Svensk cykling att kommunerna mÄste hÀnga med och ha en plan för utvecklingen. Hur lÄngt man kommit i arbetet beror pÄ kommunen.

– Mellan kommunerna varierar det vĂ€ldigt mycket. En del, de större oftast, har haft planer och strategier lĂ€nge. Det handlar om att göra lĂ€ngre strĂ„k och bredare gĂ„ng- och cykelvĂ€gar, bland annat.

Han sÀger att det ofta handlar om vem som har rÀtt till den begrÀnsade ytan som finns.

– Det handlar om hur en kommun prioriterar, vem har rĂ€tt till ytan mellan husen? En sĂ€tt Ă€r att bilarna fĂ„r maka pĂ„ sig.

Han tar upp parkerade bilar som exempel.

– I dag fĂ„r man pĂ„ de flesta gator parkera sin bil lĂ€ngs med vĂ€gen, man kanske mĂ„ste ta bort rĂ€tten att parkera, dĂ„ frigörs stora ytor som kan göra det sĂ€krare för de som gĂ„r och cyklister.

Enligt Svensk cykling finns det mÄnga sÀtt att förbÀttra trafiken pÄ, men dÄ mÄste det finnas en plan för framtiden.

– Och sĂ„dana planer mĂ„ste vara lĂ„ngsiktiga. Det som det till slut handlar om Ă€r vilken typ av stad vi som bor i den vill ha.

Elcyklar

Mellan 1 september 2017 och sista augusti 2018 sÄldes 103 000 elcyklar i Sverige, det Àr en ökning med cirka 53 procent om man jÀmför med samma period Äret innan.

En orsak till ökningen kan vara den premie som kan betalas ut dÀr staten subventionerar köpet med 25 procent av priset, upp till 40 000 kronor. NÀrmare 80 000 ansökningar har kommit in hittills och den större delen av Ärets anslag pÄ 381 miljoner Àr redan utbetalt.

KĂ€lla: Svensk cykling

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!