Fler som ska samsas pÄ samma vÀgbana i olika hastigheter kan bli ett recept pÄ farliga trafiksituationer nu och kanske Ànnu mer i framtiden. För försÀljningen av elcyklar fortsÀtter att öka.
DÀrför mÄste ocksÄ infrastrukturen hÀnga med. Det menar Klas Elm som Àr vd pÄ Svensk cykling, som Àr en paraplyorganisation för cykelorganisationerna i Sverige.
â Det gĂ„r inte nödvĂ€ndigtvis fortare men det blir större skillnader i hastighet mellan olika trafikanter. Det gör att man mĂ„ste ha möjlighet att köra om, bland annat. Det i sig innebĂ€r att man mĂ„ste skapa bĂ€ttre infrastruktur, sĂ€ger han.
Elcyklar vinner mark, det kan man konstatera Àven i VÀstervik dÀr de Àr ett allt vanligare inslag i gatubilden.
Enligt Svensk cykling fortsÀtter försÀljningen av elcyklar att öka kraftigt. Nu har över 100 000 elcyklar sÄlts i landet. Det gör att elcyklar utgör 19 procent av den totala cykelmarknaden, vilket Svensk cykling menar Àr att jÀmföra med hur det ser ut i resten av Europa.
För att skapa sÀker cykling menar Svensk cykling att kommunerna mÄste hÀnga med och ha en plan för utvecklingen. Hur lÄngt man kommit i arbetet beror pÄ kommunen.
â Mellan kommunerna varierar det vĂ€ldigt mycket. En del, de större oftast, har haft planer och strategier lĂ€nge. Det handlar om att göra lĂ€ngre strĂ„k och bredare gĂ„ng- och cykelvĂ€gar, bland annat.
Han sÀger att det ofta handlar om vem som har rÀtt till den begrÀnsade ytan som finns.
â Det handlar om hur en kommun prioriterar, vem har rĂ€tt till ytan mellan husen? En sĂ€tt Ă€r att bilarna fĂ„r maka pĂ„ sig.
Han tar upp parkerade bilar som exempel.
â I dag fĂ„r man pĂ„ de flesta gator parkera sin bil lĂ€ngs med vĂ€gen, man kanske mĂ„ste ta bort rĂ€tten att parkera, dĂ„ frigörs stora ytor som kan göra det sĂ€krare för de som gĂ„r och cyklister.
Enligt Svensk cykling finns det mÄnga sÀtt att förbÀttra trafiken pÄ, men dÄ mÄste det finnas en plan för framtiden.
â Och sĂ„dana planer mĂ„ste vara lĂ„ngsiktiga. Det som det till slut handlar om Ă€r vilken typ av stad vi som bor i den vill ha.