Det finns idag bara fyra elbilsladdare i Västervik och de finns på Västerviks sjukhus. Betala parkeringsavgiften och sedan är det bara att ladda – gratis. I kommunens laddare kommer det att bli avgiftsbelagt eftersom det inte är kommunens sak att betala drivmedel för invånarnas transporter.
Man har inom kommunen nu tittat på elbilar i över ett år för att verkligen hitta den som är bäst för verksamheten. Att gå över till elbil är inte billigt men det ger ett enormt utslag på koldioxidbelastningen och kan därmed motiveras.
Nästa steg är att se till så rätt laddare köps in. Dels kommer kommunen att satsa på egna laddare som bara är till för verksamheten men därtill kommer tolv offentliga laddare som skall finnas ute i kommunen på strategiska platser. En av laddarna skall vara en snabbladdare, det är en likströmsladdare som går ungefär dubbelt så snabbt att fylla sitt batteri med.
– Vi behöver en snabbladdare i närheten av E22:an, berättar Mikael Nyman, energi- och klimatrådgivare, som tänker sig att snabbladdaren nog gör sig bäst vid Gamleby Centrum då den kan användas av förbipasserande som kan passa på att uträtta något litet ärende medan laddningen fylls på.
De första av de vanliga laddarna kommer att sättas upp vid kommunhuset där en tidigare äldre laddare med sämre funktion nu tagits bort.
En timmes laddning
Mikael Nyman berättar att det med dagens teknik och de lösningar som finns i bilarna tar något över en timme att fylla en bil i normal väderlek, är det extra varmt eller kallt tar det ytterligare tid.
– Självklart skiljer det en hel del mellan bilmodellerna. Det finns bland annat flera som bilmodeller som bara laddar från en fas. Det blir ett problem när vi i våra laddare har tre faser, risken för snedbelastning i elnätet blir då överhängande. Jag har mätt upp hur mycket ström det går i kablarna när vi laddar och hur mycket de olika faserna belastas. Vi får vara noggranna när vi sätter upp stolparna så att inte huvudsäkringarna går. Dessutom har vi inte helt klart för oss ännu hur vi skall kunna göra en upphandling av den betalportal som skall användas för våra laddare. Det finns redan flera aktörer som erbjuder betallösningar vid tankning av elbil.
– På det hela taget ser jag positivt på framtiden, avslutar Nyman.