De försökte sÀlja in sina affÀrsidéer

Under onsdagsmorgonen fick alla UF-elever i VÀstervik, Vimmerby och Hultsfred chansen att presentera sina affÀrsidéer. PÄ andra sidan fanns slipade företagare och experter. Nervöst? Ja. LÀrorikt? Definitivt.

Leva UF bestÄr av fem stycken elever frÄn VÀsterviks gymnasium. Idén Àr att sÀlja t-shirts med tecknade tryck för att lyfta organdonationsfrÄgan.

Leva UF bestÄr av fem stycken elever frÄn VÀsterviks gymnasium. Idén Àr att sÀlja t-shirts med tecknade tryck för att lyfta organdonationsfrÄgan.

Foto: Filip Gustafsson

VĂ€stervik2018-11-21 20:00

Under höstterminen har gymnasieelever som valt UF-företagande fĂ„tt chansen att arbeta fram sin alldeles egna, och troligtvis första, affĂ€rsidĂ©. Ett arbete som krĂ€ver bĂ„de noggrannhet, finess och nytĂ€nkande. Under onsdagsmorgonen var det dags för det som framtidens företagare vĂ€ntat lĂ€nge pĂ„ – IdĂ©nĂ€stet. Konceptet gĂ„r att jĂ€mföra med tv-produktionen DraknĂ€stet, dĂ€r det gĂ€ller att pĂ„ fyra minuter sĂ€lja in sin idĂ© och vision för juryn. De unga företagarna bedöms sedan utifrĂ„n presentationsteknik, den ekonomiska utvecklingen och marknadens potential.

– Det Ă€r 14 jurymedlemmar frĂ„n nĂ€ringslivet och 24 företag. Totalt Ă€r det vĂ€l ett 100-tal elever som har jobbat fram sina idĂ©er och som nu Ă€r klara. Detta blir som ett kvitto för eleverna om deras affĂ€rsidĂ© hĂ„ller, sĂ€ger Theo Björk Olsson, gymnasieinspiratör pĂ„ Ung Företagsamhet.

NÄgra som precis blivit grillade av juryn Àr Philip Lindvall och Filip Christensen frÄn företaget Glasvik UF. Gruppen bestÄr av totalt fem elever i Ärskurs tre och idén Àr att sÀlja glas och karaffer med upplysande VÀsterviksmotiv.

– Det var lite nervöst innan men det fanns ett grupprum som vi kunde trĂ€na i. Men jag tror att man ska vara lite nervös, sĂ€ger Philip Lindvall.

– Men det gick bĂ€ttre Ă€n förvĂ€ntat och det var en trygghet att man hade gruppen med sig, sĂ€ger Filip Christensen.

Alla företag Ă€r uppdelade i fyra grupper och i varje grupp koras en vinnare. Prissumman, 1 000 kronor, kan visa sig anvĂ€ndbar för framtidens investeringar.

– Om vi vinner sĂ„ kommer vi att investera pengarna i mer produkter och utveckla vĂ„rt varumĂ€rke, förklarar duon.

En affÀrsidé som sticker ut bland övriga 23 Àr den frÄn Leva UF. Idén Àr lika enkel som godhjÀrtad och framtagen av fem stycken elever frÄn VÀsterviks gymnasium.

– Presentationen gick jĂ€ttebra och vi Ă€r supernöjda. Vi sĂ€ljer t-shirts med stilrena motiv som lyfter frĂ„gan om organdonation. Av vĂ„r försĂ€ljning sĂ„ bidrar vi med 30 procent till Jontefonden, sĂ€ger Erik Petersen.

Jontefonden Àr en stiftelse för barn och ungdomar som vÀntar pÄ eller har genomfört en transplantation, och deras syskon.

– Valet att skĂ€nka till just detta var ganska sjĂ€lvklart, det Ă€r en frĂ„ga som mĂ„ste lyftas, sĂ€ger Majken Rampeltin Sjölander.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!