PÄ torsdagen tog regeringen beslutet som bÄde Söderköpings kommun och Trafikverket lÀnge har vÀntat pÄ. Den nya vÀgplanen för förbifarten nya E22 faststÀlldes. Det innebÀr att regeringen nu tagit stÀllning till alla överklaganden som kommit in och vÀgplanen har vunnit laga kraft. BerÀknad byggstart Àr 2024 med fyra Ärs byggtid.
â Det hĂ€r var nĂ€sta viktiga steg och nu fortsĂ€tter vi framĂ„t tillsammans med Trafikverket, sĂ€ger Martin Sjölander i ett pressmeddelande.
Ăven i VĂ€stervik har beskedet tagits emot med glĂ€dje:
â Jag glĂ€ds Ă„ Söderköpings vĂ€gnar men jag undrar om detta Ă€ndĂ„ inte pĂ„verkar oss söderut Ă€nnu mer, sĂ€ger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson efter beskedet om att regeringen gett klartecken till att den nya förbifarten förbi Söderköping fĂ„r byggas.
Han betonar att det var ett otroligt vÀlkommet besked, inte minst just denna vecka med tanke pÄ Trafikverkets förslag om att tÄgen pÄ Tjustbanan ska att ha slutstation Tannefors och inte Linköping nÀr OstlÀnken byggs om.
â Men det hĂ€r betyder inte att vi prioriterar ner jĂ€rnvĂ€gen och Tjustbanan, sĂ€ger han.
â I frĂ„ga om det tar vi nu en omstart.
â Rent konkret vet vi nu Ă€ndĂ„ att vi kommer att ha bra bussförbindelser till Norrköping, sĂ€ger han.
Bilköerna pĂ„ E22 har varit ett problem under somrarna i decennier tillbaka, pĂ„ grund av den öppningsbara bron över Göta kanal i kombination med trafikljusen genom staden. Ă tminstone sedan 1970-talet har det funnits tankar pĂ„ att lösa situationen med en förbifart runt ÂSöderköping.
â Men nĂ„gon faststĂ€lld vĂ€gplan för en ny dragning har aldrig funnits förut. Nu börjar man kunna se att det hĂ€r kommer bli verklighet, sĂ€ger Martin Sjölander (M), Söderköpings kommunalrĂ„d.
Genom Ären har turerna varit mÄnga, under en period talades det om bÄtlyft men man fastnade sÄ smÄningom för en öppningsbar lÄgbro. Detta Àndrades emellertid nÀr en ny projektledare sjösatte en utredning om en akvedukt under Göta kanal. Det Àr denna plan som nu gÀller.
Förbifarten ska bestÄ av en mötesfri vÀg med tre samt fyra körfÀlt och flera trafikplatser. VÀg 210 frÄn Sankt Anna skÀrgÄrd ska ocksÄ förlÀngas med skÀrgÄrdslÀnken som ska ansluta till E22 söder om Braberg.
Förutom minskade köer ser Martin Sjölander Àven andra positiva aspekter med projektet.
â Dels kommer vi inte lĂ€ngre att ha en EuropavĂ€g som delar staden. Sedan kommer vi inte att fĂ„ in buller och avgaser pĂ„ samma sĂ€tt. Det hĂ€r kommer att ge positiva effekter för hela östra Götaland, egentligen, bedömer han.
Artikeln kan komma att uppdateras.