Båten tappar tusentals passagerare

Antalet passagerare mellan Västervik och Visby har minskat med 10 000 under sommaren. För att vända på siffrorna krävs större satsningar – annars riskerar Västervik att tappa trafiken. Det menar oppositionsrådet Harald Hjalmarsson (M).

Antalet passagerare har minskat med 10 000 jämfört med i fjol. 

– Vi måste jobba mycket aktivare, säger Harald Hjalmarsson (M).

Antalet passagerare har minskat med 10 000 jämfört med i fjol. – Vi måste jobba mycket aktivare, säger Harald Hjalmarsson (M).

Foto: Lotta Gometz/Arkiv

Västervik2019-08-13 18:30

Förra året tog 34 585 passagerare färjan mellan Västervik och Visby. Hittills i år har trafiken ökat både från Nynäshamn och Oskarshamn – men Västervik visar röda siffror. Här har antalet passagerare minskat från 34 585 i fjol till 24 302 i år.

– I år kör vi med tre nya fartyg och går med dubbla färjor från Nynäshamn och en stor färja från Oskarshamn. Så om man inkluderar Västervik och Oskarshamn så har vi ökat kapaciteten och löst efterfrågan eftersom Oskarshamn fått en stor färja som går hela tiden. Det har gjort att det har tagit lite från Västervikstrafiken, säger Adam Jacobsson, försäljnings- och marknadschef på Destination Gotland.

En som ser oroligt på utvecklingen är kommunstyrelsens andre vice ordförande Harald Hjalmarsson.

– Gotland och Västervik är en enormt bra kombination och det går att driva det här väldigt, väldigt framgångsrikt. Men det krävs strategiskt arbete och ett mycket större engagemang från kommunen. Men kollar man på tidtabellen så är det här ganska förväntat tyvärr. Nu måste vi vara självkritiska och börja jobba med frågan för annars har vi på tre år tappat något som tog oss åtta år att få till stånd, säger han och fortsätter:

– Destination Gotland är aktiebolag som måste redovisa goda resultat för sina ägare. Med de här resultaten kan bolaget mycket väl se att Västervikslinjen inte är lönsam och lägger ner den.

Hjalmarsson menar att andra kommuner jobbat mer aktivt än Västervik när det kommer till bland annat marknadsföring.

– Vi måste jobba mycket aktivare. Dels mot resenärerna och kolla hur de tar sig hit, vilka boenden som passar och parkeringsmöjligheter. Vi måste också ha ett närmare samarbete med både de som driver trafiken men också med Region Gotland.

Kommunstyrelsen vice ordförande, Conny Tyrberg (C), menar å sin sida att kommunen jobbat hårt tillsammans med Destination Gotland för att marknadsföra linjen. Han är inte orolig för att trafiken kan komma att lägga ner.

– Vi kommer att ha ett möte med bolaget för att se hur vi ska gå vidare. Men det klart att det aldrig är roligt att trafiken minskar. Vi har lagt otroligt mycket resurser och jobbar självklart för framtiden. Allt talar för att trafiken kommer att finnas kvar.

På frågan om framtiden för Västervikslinjen svarar Destination Gotlands Adam Jacobsson:

– Vi behöver först utvärdera och utifrån det dra slutsatser. Men Västervik är en viktig destination för oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!