Under sommarmånaderna förekom det en del inställelse av tåg. Karl-Johan Bodell förklarar anledningen.
- Orsaken till detta var brist på reservdelar till fordonen och en övergripande personalbrist hos vår entreprenör för all trafik i södra Sverige vilken vi också drabbades av. Under juni månad var det övertidsblockad som även drabbade vår trafik på Stångådals- och Tjustbanan.
Karl-Johan Bodell berättar att från den 1 september har ägandet av ltinofordonen övergått från Landstinget i Kalmar län till Landstingen i Sveriges gemensamma fordonsbolag Transitio AB.
- Vi har sedan inköpet av fordonen haft stor hjälp av Transitio som bidragit med sin specialkunskap för förvaltning av fordon.
Transitio AB kommer i framtiden att ansvara för det övergripande underhålls- och revisionsansvaret för tågen. Enligt Karl-Johan Bodell kommer det att ge en högre kvalité.
- Vår förhoppning är att vi under närmaste tid även ska kunna överlåta vår andra fordonstyp (Y2) till Transitio AB.
Bästa hösten på två år
KLT kan blicka tillbaka på en toppenhöst. Enligt trafikdirektör Karl-Johan Bodell, har perioden september-november 2014 varit den driftmässigt bästa perioden på Tjustbanan under de senaste två åren.- Vi har haft en punktlighet på över 90 procent ankomst både i Linköping och Västervik, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.
KLT är nöjda med hösten. Driftmässigt har trafiken mellan Västervik och Linköping varit den bästa på två år. - Förhoppningen är att framtiden ska innehålla betydligt färre fordonsproblem, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!