Demonstranternas slagord kan mycket vÀl bli verklighet inom kort. Ali Khamenei Àr 83 Är, har tidigare genomgÄtt behandling för prostatacancer och hans hÀlsa Àr stÀndigt föremÄl för skvaller.
Som högste ledare Ätnjuter han nÀstintill total makt och sitter pÄ sin post livet ut. Bara en annan man har haft titeln under den islamiska republikens 43-Äriga historia.
Revolutionsledaren och ayatollan Ruhollah Khomeini avled 1989. DÄ hade han upprÀttat en doktrin som slog fast att den högste rÀttslÀrde skulle ta över Àmbetet.
Men Äret innan hade den tilltÀnkte eftertrÀdaren, storayatolla Hossein-Ali Montazeri, fallit i onÄd hos Khomeini. Han hade nÀmligen vÄgat kritisera de massavrÀttningar av politiska fÄngar 1988 som Khomeini beordrat med en sÄ kallad fatwa.
NÀr 86-Ärige Khomeini dog valdes dÀrför Irans dÄvarande president Ali Khamenei, som inte alls stod lika högt i rang enligt den religiösa hierarkin, till högste ledare.
Nu anses kampen om vem som blir nÀste man pÄ posten ha gÄtt in i en ny fas.
ââJag kan inte lĂ„ta bli att spekulera i att förhandlingarna om hans eftertrĂ€dare redan pĂ„börjats, sĂ€ger Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet, som Ă€r expert pĂ„ politisk islam.
Sonen eller presidenten?
TvÄ namn lyfts ofta fram som möjliga eftertrÀdare.
Den ena Ă€r Khameneis egen son, Mojtaba Khamenei. Han har de senaste veckorna börjat kallas för ayatolla i statliga medier för första gĂ„ngen â nĂ„got som tolkats som en förberedelse för ett eventuellt makttilltrĂ€de.
Den andra kandidaten som förekommer bland spekulationerna Àr Ebrahim Raisi, den sittande presidenten som kallas "slaktaren frÄn Teheran". Han anses vara Khameneis protegé. NÀr tusentals politiska fÄngar avrÀttades 1988 sÀgs Raisi ha suttit i det fyramannarÄd som beslutade om vilka som skulle leva och vilka som skulle dö.
BĂ„da föresprĂ„kar en hĂ„rd och Ă€rkekonservativ linje â exakt den typ av styre som demonstranter över hela Iran trotsar sĂ€kerhetsstyrkornas övervĂ„ld för att protestera mot.
Men bÀgge kandidater stÄr inför en drös hinder inför att axla rollen som Guds representant pÄ jorden.
Revolutionsgardet kungamakare
Om Mojtaba Khamenei utses kan ytterligare kaos komma att bryta ut i landet. Tanken pÄ Àrvd makt rimmar inte vÀl med det faktum att det delvis var kritik mot monarkins successionsordning som föranledde revolutionen 1979.
Att utnÀmna Ebrahim Raisi skulle innebÀra en massiv dissonans med vad befolkningen just nu skanderar om pÄ gatorna. Förutom att han representerar det status quo som sÄ mÄnga iranier förkastar sÄ anses han Àven ha hanterat ekonomin dÄligt under sitt första Är som president. Han kritiseras Àven internationellt för delaktigheten i massavrÀttningarna 1988.
ââDet blir svĂ„rt att sĂ€lja in Raisi hos befolkningen, sĂ€ger Fazlhashemi.
Varken Mojtaba Khamenei eller Ebrahim Raisi har heller sÀrskilt hög religiös rang, men det kravet visade sig vara lÀtt att kringgÄ nÀr Khamenei utsÄgs och kan mycket vÀl ÄsidosÀttas Àven denna gÄng.
Till sin fördel har bÀgge möjliga kandidater goda relationer med det mÀktiga Islamiska revolutionsgardet, som tros fÄ rollen som kungamakare nÀr ayatollan vÀl avlider.
Den nya ledaren utses formellt av det sÄ kallade expertrÄdet, som bestÄr av 88 religiöst lÀrda mÀn som i sin tur utses av vÀktarrÄdets tolv mÀn, delvis utnÀmnda av den högste ledaren sjÀlv.
Det militĂ€ra revolutionsgardet har till uppgift att skydda det islamiska statsskicket, och har blivit allt mer inflytelserikt pĂ„ senare Ă„r â inte minst sedan Raisi blev president och placerade gardister pĂ„ flera ministerposter och andra viktiga tjĂ€nster. ExpertrĂ„det anses behöva revolutionsgardets stöd i utnĂ€mnandet av nĂ€sta ledare.
Systemet rÀddar diktaturen
Just detta statsskick, som ayatolla Khomeini skissade fram under sin tid i exil i Frankrike före revolutionen 1979, Ă€r anledningen till att diktaturen i Iran tros kunna överleva ett maktskifte â trots oroligheterna som nu pĂ„gĂ„r. Det sĂ€ger Daniel Ritter, sociolog vid Stockholms universitet som forskar om revolutioner.
ââDet Ă€r sĂ„ genialiskt gjort â att vissa utses av ayatollan och att de sedan tillsĂ€tter de andra positionerna. Allt Ă€r en enhet, dĂ€r ingen kan avsĂ€tta den andre utan Khameneis hjĂ€lp.
Regimen i Iran bör nĂ€rmast liknas vid enpartistater som Kina, snarare Ă€n diktaturer som Ă€r mer knutna till en enskild person, enligt Ritter. Ăven om maktkamper kan uppstĂ„ inom institutionerna sĂ„ kommer regimen troligtvis fortsĂ€tta visa en enad front utĂ„t, Ă€ven nĂ€r Khameneis eftertrĂ€dare ska utses. Denna strategi syns i regimens hĂ„llning gentemot den massiva proteströrelsen som syftar till att störta hela styret.
ââEtt system som Ă€r sĂ„ auktoritĂ€rt, nĂ€stintill totalitĂ€rt som det iranska Ă€r, bygger pĂ„ en tanke av ofelbarhet. Att uppvisa nĂ„gon typ av svaghet eller oenighet offentligt skulle nog fĂ„ förödande konsekvenser, sĂ€ger han.
Detta gÀller sÀrskilt eftersom det iranska statsskicket motiveras med religion.
ââMin gissning Ă€r att vi kommer se att man Ă„tminstone officiellt sluter upp bakom den nya ledaren nĂ€r den dagen kommer, och att inte sĂ„ vĂ€rst mycket Ă€ndras i landet, sĂ€ger Ritter.