Skador efter sopbil inte åtgärdade

För sju månader sedan dånade en sopbil förbi köksfönstret, rev upp djupa hjulspår i gräsmattan och körde ner en gamla stenstolpe vid Bredshults gård utanför Tuna. Nu har ägaren Magnus Nilsson tröttnat på att skadorna inte åtgärdas.

Skadorna efter sopbilen har inte åtgärdats på sju månader och Magnus Nilsson är trött på att behöva vänta.

Skadorna efter sopbilen har inte åtgärdats på sju månader och Magnus Nilsson är trött på att behöva vänta.

Foto: privat

Tuna2018-06-25 06:00

– Han genade över gräsmattan, hade ner stolpen och åkte därifrån. Sedan kom han tillbaka och hämtade delar som fallit av sopbilen och körde iväg igen utan att säga något, berättar fastighetsägare Magnus Nilsson.

Då, i november, var Reno Norden ansvarig för kommunens sophämtning och de kopplade in ett försäkringsbolag för att åtgärda skadorna.

– Så fort värmen kom var det sagt att stolpen skulle sättas upp igen och de djupa spåren i gräsmattan skulle åtgärdas. Nu har det gått sju månader, berättar Magnus.

– När jag ringde försäkringsbolaget första gången sa de att de kontaktat en entreprenör, men när jag ringde till entreprenören lät han som ett frågetecken. Sedan fixade de fram en ny men nu har det gått en månad till utan att det hänt något.

Det är framförallt för Magnus föräldrars skull som han att skadorna åtgärdas.

– Mina föräldrar är över 80 år och har svårt att ta sig fram på grund av spåren. Föräkringsbolaget anser att de skött det hela bra men resultatet är noll. Jag kontaktade kommunen som trodde att det redan var åtgärdat. Det är bedrövligt.

Kommunens renhållingschef Daniel Johansson har varit i kontakt med försäkringsbolaget men menar att ärendet egentligen inte ligger på kommunens bord.

– Vi hade ett avtal med entreprenören Reno Norden och de skador som de gjorde på plats ansvarar de för att åtgärda. Kommunen har egentligen ingen part i ärendet utan det ligger nu hos det försäkringsbolag som anlitats. Sedan har vi haft kontakt med dem för att hjälpa till.

Handläggare Peter Aithal på Elit Riskhantering menar de gjort mer än vad de är reglemässigt ålagda.

– Krasst och formellt så är det fastighetsägaren själv som ska ombestyra så att det blir gjort. Att ta kontakt med entreprenörer har vi gjort av good will och för att ge bra service. Normaltsätt skulle Magnus ha fått hitta en entreprenör och komma in med en offert till oss. Jag kan förstå att han tycker att det drar ut på tiden. I våras tog vi kontakt med en entreprenör som efter en tid valde att dra sig ur, då var vi tillbaka på ruta ett. Magnus bor ganska ensligt så det har varit svårt att hitta någon villig att ta sig an jobbet. Men det har vi gjort och nu är det bara för dem att komma överens om en tid. Entreprenören ska ha försökt nå honom. Vi har försökt lösa detta på bästa sätt att utan lägga allt i knät på Magnus.

– Försäkringsbolaget har insisterat på att jag ska tjata på entreprenören men det är inte mitt ansvar. Det är kolossalt att de tycker att jag som drabbad ska ansvara för att åtgärda skadorna. Dessutom har jag telefonen med mig dygnet runt och mig har ingen ringt, menar Magnus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om