Toyota har introducerat en helt ny generation motorer med avancerad avgasrening som tar hand om såväl partiklar som kväveoxider och erbjuder en rad andra smarta lösningar för att få dieseln rejält "rumsren" - måhända även för våra blågula politiker i Rosenbad?
Det är inte första gången vi använder uttryck som "marknadens tystaste diesel" men den här gången känns det mer motiverat än någonsin. Motorn är visserligen fyrcylindrig men har en sällan upplevd mjukhet i gången. Lägre kompressionsförhållande och förfinad insprutningsteknik är hemligheten som krävt inte mindre än 1 692 patent. I sitt starkaste utförande lämnar maskinen 177 hästar vilket ger testbilen (Toyota Avensis) lysande prestanda, men framförallt världens renaste dieselavgaser!
Avancerad teknik
Toyota har gjort läxan väl när man presenterar D-4D som är typbeteckningen på den nya dieseln. Reningssystemet kallas D-CAT och bokstavskombinationen betyder inte katalysator utan "Diesel Clean Advanced Technology" Framförallt har man koncentrerat sig på att ta hand om kväveoxider och sotpartiklar eftersom ingen av dessa föroreningar går att avlägsna med en vanlig katalysator. Lösningen är ett finurligt och avancerat filter som med jämna mellanrum renas automatiskt genom att bränna upp partiklarna. Ja, dieseltekniken är här för att stanna. Inte minst för dess förmåga att kombinera bra prestanda med låg förbrukning, vilket i sin tur innebär låga utsläpp av koldioxid - gasen som medverkar till jordens temperaturhöjning. I flera länder ges redan idag skatterabatter vid låga koldioxid-utsläpp och mycket talar för att den kommande svenska vägskatten också kommer att baseras på utsläppsvärden.
Visa krafttag
Vi provkör genom ett Tyskland fyllt av försäljningsstånd för sparris. Dessa snabbväxande delikatesser (som ska serveras med smält smör eller en ljummen hollandaisesås) är extremt känsliga för skiftningar i väderleken, vilket påverkas av växthuseffekten. Det sistnämnda är den stora vinsten för Avensis D4-D Motorns låga kompressionsförhållande medverkar nämligen till att hålla nere kväveoxidutsläppen (försurning av mark och vatten) samtidigt som dieselförbrukningen normalt ligger på 0,61 liter per mil. Den nya dieseln är med andra ord ett "rent" nöje att ratta och dessutom har serviceintervallet ökats till 30 000 km. Allt är bäddat för ett problemfritt ägande under många trygga mil. Hur hög vägskatten blir står dock inte skrivet i stjärnorna, utan snarare i ett förslag som just nu skickas runt till olika remissinstanser.
- Göran, det är dags att visa lite jävlaranamma nu!
Ett rent dieselnöje
I ??den uppåtgående solens rike" används oljebrännare mycket sparsamt i personbilar. På den europeiska marknaden kan däremot inte de japanska tillverkarna undvara dieslarna.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!