Det blev trots allt ett lyckligt slut för vĂ„ra svenska hockeygrabbar, Ă€ven om Bengt-Ă
ke Gustafsson fick massiv kritik efter att ha tagit timeout i semifinalen med bara femton sekunder kvar att spela. Det slutade med ett blÄgult brons och guld för Tjeckien. Men den största vinnaren Àr Skoda som sponsrat hela jippot och om du missade den gigantiska logotypen pÄ mittpunkten sÄ besök dÄ nÀrmsta optiker.
HÀrliga fÀrger
Det Àr inte nÄgra dramatiska förÀndringar som utmÀrker uppdaterade Skoda Fabia. Nya veck pÄ motorhuven, ny grill och strÄlkastare med gladare uppsyn Àr det mest uppenbara. Tittar man dÀremot pÄ inredningsdetaljerna ser man att tjeckerna lyft sig ett steg till och har nu inte bara ambitionen att vara förnuftig. Nu vill Skoda Àven vara lite elegant och smart vilket framgÄr av deras slogan "Simply Clever". BÄde den utvÀndiga och invÀndiga finishen kÀnns vÀl sÄ premium som koncernsyskonet Volkswagen Polo. Om vi börjar utifrÄn sÄ Àr inte minst fÀrgvalen intressanta, vad sÀgs exempelvis om corridaröd, pacificblÄ, sprintgul eller rallygrön? Kulörerna erbjuds Àven med vitt tak vilket lyfter utseendet och Fabian blir riktigt "tjeck". KomfortkÀnslan Àr hög med sköna stolar, nya inredningsdetaljer, bÀttre materialval och en instrumentering som knappast kan göras tydligare.
Ute pÄ hal is?
Ăven pĂ„ den tekniska sidan har Skoda tagit sig i kragen och anvĂ€nder inte lĂ€ngre motorerna som Volkswagen inte vill ha. Man fortsĂ€tter dock tills vidare att sĂ€lja en trepip pĂ„ 70 hĂ€stkrafter men som volymmodell kommer den att fasas ut till förmĂ„n för en körglad bensinfyra pĂ„ 86. Det Ă€r en trevlig maskin som dricker 0,52 liter milen och slĂ€pper ut 119 gram koldioxid. DĂ€rmed klassas modellen som miljöbil vilket ger skattebefrielse i fem Ă„r. Köper du dĂ€remot exakt samma motor fast i den mer vĂ€lutrustade Active-versionen sĂ„ Ă„ker koldioxidutslĂ€ppet upp med ynka tvĂ„ gram och du blir plötsligt en "miljöbov" eftersom grĂ€nsen gĂ„r vid 120 gram. Det om nĂ„got kĂ€nns snopet! Den största bensinaren Ă€r pĂ„ 105 hĂ€star och erbjuds Ă€ven med en sjuvĂ€xlad DSG-lĂ„da.
Föredrar du hellre diesel sÄ finns tre miljöklassade maskiner pÄ 75, 90 respektive 105 hk. Trots att trion har olika effektuttag sÄ anges samma förbrukning: 0,42 liter milen. DÄ ÄterstÄr bara frÄgan om den röda prislappen finns kvar? Naturligtvis rÀcker inte "tre kronor" men du behöver enbart lÀgga till 117 397 för att fÄ instegsmodellen, men vi rekommenderar att hosta upp 11 300 kronor ytterligare sÄ blir den förvÀntade storsÀljaren din. Vem har sagt att Skoda Àr ute pÄ hal is? Timeout!
Enkel match för Fabia
Vi befinner oss i ett sommarvarmt Aten men snackar ÀndÄ ishockey. Ingen kan vÀl ha undgÄtt att Skoda varit huvudsponsor till ishockey-VM och har sÄ varit i sjutton Är. Sponsorskapet har till och med gett en plats i Guinness Rekordbok eftersom inget annat företag sponsrat ett vÀrldsmÀsterskap under en sÄ pass lÄng "period". Tacka dagens uppdaterade testbil för det. Skoda Fabia Àr nÀmligen tjeckernas stjÀrnspelare och det gÄr Ät för att tackla mÄngmiljon-kalaset.
Foto: Fotograf saknas!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!