Förra Äret gick SAS piloter ut i strejk, och tiotusentals resenÀrer drabbades av försenade eller instÀllda flyg. Nu kan det vara dags igen. Den hÀr gÄngen Àr det Svenska Transportarbetareförbundet som varslat om strejk, dÄ förhandlingarna med arbetsgivarna har kört fast.
Kommer man inte överens innan dess utlyses strejk pÄ flygplatserna Bromma och Landvetter med start mÄndag 3 juli. Löses inte knutarna i förhandlingarna upp sprids strejken Àven till Arlanda med start onsdag 5 juli.
En strejk pÄ Arlanda pÄverkar bevakningsföretaget Avarn, vars personal bland annat arbetar med röntgenkontroll av bagage.
â De anstĂ€llda som pĂ„verkas Ă€r röntgenpersonalen, samt de som sköter varukontrollerna och grindarna, sĂ€ger Mikael Högberg, pressansvarig för Avarn.
Flygen kan fortfarande lyfta, och sÀkerhetskontrollen, som ocksÄ den bemannas av Avarn, pÄverkas inte av strejkvarslet. Men all röntgenkontroll av incheckat bagage kommer att stoppas.
â Det Ă€r trĂ„kigt att vi hamnat i denna konflikt och vi hoppas att den kommer lösas innan varsel trĂ€der i kraft. Vi hoppas pĂ„ att det faller ut positivt sĂ„ att inga konfliktĂ„tgĂ€rder behöver vidtas, sĂ€ger Mikael Högberg.
Flygbolaget SAS, vars pilotstrejk förra Äret drabbade cirka 370 000 passagerare och stÀllde in 3 700 flyg till en kostnad av över 1,5 miljarder kronor, hoppas att denna sommarsÀsong kan bli lugnare Àn den förra.
â Vi vill slippa spekulera utan hoppas istĂ€llet pĂ„ en bekymmersfri sommar i Ă„r, sĂ€ger Alexandra Lindgren Kaoukji, SAS pressansvarig.
ResenÀrer uppmanas att kontakta sina flygbolag och researrangörer för mer information om strejken skulle bryta ut.
Bakgrunden till konflikten Àr bland annat arbetsgivarnas ovilja att möta Transports förslag om bland annat högre ingÄngslöner, som i dag ligger pÄ cirka 23 000 kronor.
Varför har ni beslutat att strejka nu?
â Avtalet löper ut nu. Det Ă€r praktiskt taget enda tillfĂ€llet för oss att kunna gĂ„ ut i strejk pĂ„ det hĂ€r avtalet. Det olyckligt att det behöver vara just nu, men Ă„terigen vĂ„r enda möjlighet att fĂ„ till bĂ€ttre villkor i branschen, sĂ€ger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Varför anser facket att högre ingÄngslöner och bÀttre löneutveckling Àr nödvÀndiga?
â Branschen har problem med att rekrytera och behĂ„lla personal. För att fler ska vĂ€lja yrket och samtidigt vilja stanna kvar mĂ„ste vi höja ingĂ„ngslönen och samtidigt premiera erfarenhet och kompetens.
Almega, Sveriges ledande arbetsgivarorganisation för tjÀnstesektorn, Àr den som förhandlar om kollektivavtalet med fackföreningen. Richard OrgÄrd, förbundsdirektör för Almega, tycker att strejkvarslet Àr oansvarigt.
â Transport vill ha mer Ă€n alla andra pĂ„ svensk arbetsmarknad och det Ă€r inte rimligt. NĂ€r de inte fĂ„r det sĂ„ hotar de bland annat svenskarnas semesterresor. Det Ă€r beklagligt, vi hade gĂ€rna fortsatt förhandla, sĂ€ger Richard OrgĂ„rd och lĂ€gger till:
â Vi Ă€r öppna för att gĂ„ Transport till mötes i de flesta frĂ„gor, men sammantaget mĂ„ste det avtal som vi tecknar ligga i linje med alla andra avtal pĂ„ arbetsmarknaden.
Vilka ÄtgÀrder föreslÄr ni för att undvika strejk?
â Vi Ă€r villiga att ge Transport precis lika mycket som alla andra har fĂ„tt i Ă„rets löneförhandlingar. Inom Almega har vi tecknat nĂ€stan 100 avtal hittills och alla de hĂ„ller sig inom de ramar som arbetsmarknadens parter kommit överens om.