Satsa på en smart seniorbil

Det kommer en dag då vi inte vill släpa ändan i asfalten, utan sitta ­upprätta. Jan-Erik och Anna-Karin Cardell hade specifika krav när de skulle köpa seniorbil.

För Jan-Erik och Anna-Karin Cardell var sittkomforten mycket viktig när en seniorbil skulle köpas och deras kravlista var lång.

För Jan-Erik och Anna-Karin Cardell var sittkomforten mycket viktig när en seniorbil skulle köpas och deras kravlista var lång.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2018-12-10 21:30

Jan-Erik är Saabingenjören som varit med och utvecklat JAS Gripen och som alltid haft tjänstebil. Så gick han i pension och paret skulle köpa ny bil.

– Vi blev rekommenderade en Peugeot kombi, säger Jan-Erik. Jag provkörde den och blev heltänd. Då hade märket ett lite skamfilat rykte för att inte vara av tillräckligt god kvalitet, men det kom på skam.

Återigen slog Anna-Karin bakut.

– När jag växte upp hade vi en Peugeot som mamma alltid fick hjälpa till att springa igång, skrattar hon.

Nu har det ju hänt lite under de 65 år som passerat sedan dess och när Anna-Karin väl satte sig bakom ratten blev hon lika förtjust som Jan-Erik.

– Vi köpte den ny och hade den i fem år. Allt vi gjorde var att byta registreringsskyltens lampa en gång.

I november 2016 var det dags för en annan bil.

Anna-Karin blev sjuk och drabbades av benskörhet som gjorde att ett antal ryggkotor komprimerades. Nu blev bilens sittkomfort viktigare än allt annat.

Kravlistan var diger: Miljövänlig, bekväm, lätt att ta sig i och ur, fina köregenskaper sommar som vinter, bränslesnål, automat, backkamera, lättlastad, öppningsbart panoramaglastak, snygg design, rejält med hästkrafter . . .

Det blev återigen en fransos. Peugeot 3008 GT SUV. Bränslet är syntetisk diesel (se faktaruta).

– Vi älskar att köra den och den är otroligt bekväm att sitta i.

Finesserna är många. Anna-Karin uppskattar att hon bara trycker på en knapp för att få sina förprogrammerade förarstolsinställningar sedan maken kört bilen. Sätena har dessutom massagefunktioner. Baksätena fälls ned med bara ett knapptryck i bagageutrymmet när stora grejer ska fraktas och bagagets nedre nivå går att reglera, för enklare i- och urlastning.

Jan-Erik är nöjd med alla tekniska finesser, som att han kan utforma instrumentpanelen som han vill och trycka in ”sport”-knappen när han vill öka accelerationsförmågan.

Nu rattar de sin röda metallickärra 1 500 mil om året. Bränsleförbrukningen ligger vid motorvägskörning på 0,58 liter/milen.

– Klart godkänt, tycker Jan-Erik.

– Den ju så himla snygg också, inflikar Anna–Karin.

Fakta

HVO

En syntetisk diesel tillverkad av 100 procent fossilfria och förnybara råvaror från djur- och växtriket, som slaktavfall och skogsmaterial.

Bilarna kan även köras på vanlig diesel.

HVO står för hydrerad vegetabilisk olja. Palmolja används inte som råvara i Sverige.

Det efterfrågar ­seniorer enligt ett antal ­bilhandlare som vi frågat är den seniora bilköparen ofta ute efter:

Att sitta högre, för att få bättre överblick och för att lättare ta sig in och ur bilen.

Bra teknisk utrustning.

Backkamera och parkerings-censor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!