Så kan invånarna få hållbara julklappar

Vi svenskar handlar julklappar för runt 80 miljarder kronor.

En stor andel av svenskarna vill ge bort elektronik gjord av återvunnet material i större utsträckning.

En stor andel av svenskarna vill ge bort elektronik gjord av återvunnet material i större utsträckning.

Foto: Ragn-Sells

Debatt2019-12-16 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter den intensiva decembershoppingen kommer mellandagsreor, byteskarusell och trettondagsrea, och en av de mest populära kategorierna varje år är hemelektronik som surfplattor, tv-apparater och telefoner. Tyvärr innebär våra favoritprylar samtidigt stora belastningar för klimat och miljö – men det skulle inte behöva vara så.

Mer än åtta av tio svenskar vill nämligen ge bort elektronik gjord av återvunnet material i större utsträckning, visar en Sifoundersökning som vi på miljöföretaget Ragn-Sells lät göra inför julhandeln. Köpsuget efter återvunnen elektronik är alltså stort, men ändå är möjligheterna att välja sådana produkter väldigt begränsade.

Elektronik kräver enorma resurser. Att tillverka en vanlig mobiltelefon orsakar utsläpp som motsvarar 460 kilometers bilkörning, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet. Hemelektronik innehåller dussintals metaller som är svåra att få tag på och klimatbelastande att producera, plast som är gjord av olja och så vidare. Ändå slängs tusentals ton elavfall i svenska hushållssopor varje år, visar Naturvårdsverkets statistik. Det är ett orimligt slöseri med resurser som spär på klimatförändringarna.

Därför är det väldigt glädjande att så många svenskar vill ge bort elprylar tillverkade av återvunnet material i julklapp. I region Småland och öarna, där Sifo sorterar in Kalmar län, är siffran 84 procent.

Det innebär nämligen att elektronikbranschen har mycket att tjäna på att erbjuda mer hemelektronik tillverkad av återvunnet material. Undersökningen visar svart på vitt att den potentiella marknaden är mycket stor. Det gör en förändring möjlig. I takt med en ökande klimatmedvetenhet hos konsumenterna lär trycket öka: Vem vill vara den som säljer ohållbara prylar till en generation som har vuxit upp med Greta Thunberg?

Förutom att lyssna på köparna behöver tillverkarna ändra på sitt sätt att designa produkter. En stor anledning till att så lite material ur uttjänt hemelektronik tas tillvara är att produkterna är byggda så att materialen inte går att separera. Därför finns det också ont om tillgängligt återvunnet material att få tag på – och konsumenterna kan inte få det de frågar efter.

Nu vet vi att suget finns. Vilken elektronikjätte blir först med att ta på sig ledartröjan, erbjuda invånarna i Kalmar län hemelektronik där det tydligt framgår att stora delar av materialet är återvunnet, ställa om sin design och skapa en lönsam cirkulär affär? Det vore en välkommen julklapp för både konsumenterna och planeten.