Det började med ett gäng vänner som efter flera besök på olika whiskyprovningar tänkte att: "det här borde väl vi också klara av?". Några hade tidigare bryggt öl ihop privat, och nu ville de testa att ta det till en ny nivå. Sagt och gjort: år 2018 bildade man bolag.
– Sen har vi i princip ägnat oss åt att bygga lokal och genomföra vissa nyemissioner för att dra in kapital och grejer, säger Anders Haglund, ordförande i Opphem malt AB:s styrelse och en av grundarna.
Först vid årsskiftet 2022/2023 kunde man smyga igång produktionen. Ölen som de brygger är av olika sorter, från imperial lager till pale ale och stout. Förhoppningen är att några sorter ska finnas på Systembolaget efter sommaren. Whiskyn däremot går att köpa redan nu. Eller kanske snarare investera i.
– Det finns ett antal olika upplägg, börjar Anders Haglund förklaring av konceptet "privatfat".
– Säg att man köper ett 50-litersfat, rimligtvis kanske sex personer som går ihop och gör det som en grej tillsammans. Sen lagras det här fatet hos oss.
Under tiden som råspriten blir till det som officiellt får kallas whisky kan fatets ägare komma då och då för att smaka av.
– Och sen efter ett antal år, minst tre, men kanske snarare fyra–fem, så tappas det här fatet på flaskor och man kan hämta ut dem.
Opphem malt är för tillfället det enda whiskydestilleriet i länet. På ölsidan finns däremot gott om lokala konkurrenter, även om Anders Haglund är skeptisk till begreppet.
– Jag vet inte om det finns nån konkurrens, det finns massa kollegor känner jag nog mer.
– Alla tycker att det är roligt att dela med sig och lära sig när man kommer ner i det här skiktet. Vi är ju i princip en ideell verksamhet.
Att ingen tar ut någon lön i dagsläget bidrar till att man går runt ekonomiskt. Målet är att en dag kunna gå med vinst. Då krävs att man tar sig in på en marknad som kanske kan tyckas rätt mättad. Vad som ska få just deras företag att sticka ut har Anders Haglund först inget entydigt svar på.
– Vi ska ju naturligtvis göra riktigt, riktigt bra produkter, säger han, och landar till slut i att det handlar om att klara en knepig balansgång:
– Man vill ju inte göra nånting som de stora bryggerierna gör miljontals liter av, men samtidigt vill man inte göra saker som är så konstiga så att de inte är drickbara.