Barnen bildar jättering när läsvecka avslutas

Läsveckan på Rimforsa skola är till ända. Som en avslutning på samlades elever och lärare i en lång orm för att gemensamt försjunka i litteraturen.

"Vi är alla helt överens om att det är oerhört viktigt att tidigt knäcka läskoden", säger Charlotta Jonsson, rektor för klass 4-6 på Rimforsa skola, som var ledig just dagen för läsormen och därför inte hamnade på bild.

"Vi är alla helt överens om att det är oerhört viktigt att tidigt knäcka läskoden", säger Charlotta Jonsson, rektor för klass 4-6 på Rimforsa skola, som var ledig just dagen för läsormen och därför inte hamnade på bild.

Foto: Jan Novotny

Rimforsa2023-04-21 14:00

Eldsjälen bakom läsveckan, som funnits på Rimforsa skola i flera år, heter Sara Hemäng. Hon är speciallärare och läs- och skrivansvarig på skolan.

– Vi vill ju pusha för läsning, att de ska tycka att det är roligt, att det ska bli en liten happening.

Böcker har satts upp i fönstren som inspiration. Alla barn har också fått läsa en bilderbok om ett gäng hundar på flykt från sitt hem, och en tipspromenad om den har ordnats. På fredagen avslutar man med en "läsorm" på skolgården då barn i alla klasser samlas i ring för att läsa en stund.

undefined
"Vi är alla helt överens om att det är oerhört viktigt att tidigt knäcka läskoden", säger Charlotta Jonsson, rektor för klass 4-6 på Rimforsa skola, som var ledig just dagen för läsormen och därför inte hamnade på bild.

– Den frivilliga läsningen hemma har minskat bland alla barn, så vi måste göra allt vi kan för att få dem att upptäcka att det finns en annan värld i böckerna. För att klara sig i samhället behöver man 50 000 ord (i sitt ordförråd), och läser man inte har man 15 000 ord när man går ut gymnasiet.

Sara Hemäng är ofta själv med på föräldramöten och trycker på vikten av läsning.

– Kan man skjutsa till innebandy och andra sporter så kan man lägga tio minuter om dagen på att läsa. För det är grunden för resten av livet. Kan man inte läsa så kan man inga andra ämnen, mer eller mindre.

undefined
"Det är jätteviktigt att skapa positiva upplevelser kring läsning och vad det kan ge", säger rektor Charlotta Jonsson om de aktiviteter som läsveckan innehållit.

Under läsveckan har barn från olika årskurser också förts närmare varandra, som när de äldre barnen läst högt för de yngre.

– De små kan ju tycka att de stora är lite läskiga ibland, men så inser de när de kommer att de faktiskt är väldigt snälla och goa. Och de stora får känna sig stora och ta ansvar och växa i det.

Barnen fick riktigt hängmatteväder under den gemensamma lässtunden. Bara hängmattan som saknades. Men man tager vad man haver.
Barnen fick riktigt hängmatteväder under den gemensamma lässtunden. Bara hängmattan som saknades. Men man tager vad man haver.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!