Busschauffören: Munskydd kan bli ett arbetsmiljöproblem

Från och med den sjunde januari rekommenderas resenärerna i kollektivtrafiken att bära munskydd. Busschauffören Nicklas Leander menar att det kan leda till ett arbetsmiljöproblem för chaufförerna.

Nicklas Leander kör bussarna med nummer 39, 540 och 546.

Nicklas Leander kör bussarna med nummer 39, 540 och 546.

Foto: Carl Holmqvist

Rimforsa2020-12-22 07:00

Efter beskedet väntar Östgötatrafiken och busschaufförerna på svar om hur de ska agera. Rekommendationen kommer att börja gälla den sjunde januari och Folkhälsomyndigheten kommer att förmedla detaljer innan dess. 

Busschauffören Nicklas Leander berättar att kollegorna under måndagsmorgonen diskuterat om vad som händer när resenärerna använt munskyddet.  Att behöva städa upp munskydd kan bli ett arbetsmiljöproblem menar Leander.

Ser du en risk att resenärerna kommer slänga munskydd på sätten och golv i bussen?

– Ja, för det händer redan nu. Man får plocka allt möjligt när man städar bussen. Både snorpapper, snus och annat. Jag ser ingen skillnad; när folk använt sitt munskydd så kommer de inte ta hand om det bättre än sitt andra skräp. Det tror jag absolut kommer att bli ett problem.

Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken förstår Leanders resonemang.

– Det här får man ta med i informationen som går ut till resenärerna i samband med de nya restriktionerna. Att man tar med sitt munskydd av bussen och att man inte slänger det ombord. För då motverkar det ju verkligen sitt syfte. Vi förstår honom och kommer att försöka hantera det så vi får en bra lösning.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att om möjligt undvika kollektivtrafik. Men under rusningstid vittnar Nicklas Leander om fulla bussar. 

Som mest resenärer är det när högstadiebarnen ska åka mellan Kisa och Rimforsa på eftermiddagen enligt Leander. Då kör de en dubbeldäckare som tar max 85 personer. 

– Vid 15.05 och 15.35 är det för det mesta fullt till sista sittplats i våra linjebussar.

I dagsläget finns inga restriktioner gällande hur många som får åka i kollektivtrafiken.

– Riktlinjerna är att det är upp till oss chaufförer att avgöra hur fullsatt man vill ha bussen. Sen är det mycket personligt ansvar för resenären. Kan man undvika att åka buss eller undvika rusningstider så ska man det. 

Hur tänker du när det bli 85 personer i bussen?

– Det är en jättesvår situation. Jag tycker inte att det är bra när man har det så. Samtidig tycker jag att det är fel att det hamnar på oss busschaufförers ansvar att bestämma hur många som ska åka med. 

Mattias Näsström på Östgötatrafiken råder resenärerna att lyssna på rekommendationerna och att det är svårt för Östgötatrafiken och chaufförerna att stoppa resenärer.

Busschauffören Nicklas Leander berättar att det är som mest resenärer när skolan slutar på vardagar.
Busschauffören Nicklas Leander berättar att det är som mest resenärer när skolan slutar på vardagar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!