Med himlen som tak

Den svenska sommaren lever sitt eget liv. Medan regnet kan vrÀka ner ena sekunden sÄ kan solen strÄla den andra. Man fÄr ofta vÀlja mellan parasoll eller paraply, stranden eller solariet, hav eller vattenpalats. DÀrför Àr bilar som Renault Mégane Coupé Cabriolet sÄ populÀra. HÀr spelar det ingen roll om vÀdergudarna fÄr raseriutbrott nÀr du kör med himlen som tak. Nej, man bara trycker pÄ en knapp och vips fÀrdas du i en lÀcker coupé med glastak istÀllet!

Foto:

Renault2011-08-30 04:05


Det hÀr med cabbar Àr inte sÄ logiskt som mÄnga tror. England, som Àr vÀrldsberömt för sitt usla vÀder, Àr nÀmligen Europas största marknad medan solvÀnliga lÀnder som Frankrike och Spanien tillhör minoriteten. Det Àr helt enkelt för varmt att köra cab, fast mÄnga tror naturligtvis precis tvÀrtom. FrÄgan Àr om nya Renault Mégane Coupé Cabriolet Àr en vÄt, förlÄt, torr dröm?

VĂ€drar morgonluft
Med en knapptryckning surrar det till i de elhydrauliska motorerna och det stora tvÄdelade mörktonade glastaket, som mÀter en halv kvadratmeter, viker ihop sig och glider elegant ner i bagageutrymmet. PÄ tjugoen sekunder har bilen förvandlats frÄn en ombonad fyrsitsig coupé till en luftig cabriolet för lika mÄnga. LÄt oss börja med att titta pÄ formgivningen: kaxig eller mesig, ful eller snygg? Avgörandet ligger naturligtvis i betraktarens ögon, men vi gillar utseendet som kÀnns riktigt frÀscht. Renault vÀdrar helt klart morgonluft, ÀndÄ drar det inte sÄ mycket i kupén nÀr vi kör nercabbat i spanska Valencia. Nu beror det pÄ att baksÀtet har tÀckts med ett nÀt som fungerar likt en vindavvisare, men Àven med passagerare pÄ plats sÄ kan en liten glasruta mellan baksÀtets nackstöd fÀllas upp och den gör susen. Man sitter riktigt bra i framsÀtena, dÀremot hade vi önskat lite bÀttre med benutrymme dÀr bak. Instrumenteringen tar hem priset i kategorin "typiskt franskt" och Àr ett hopkok av digitala samt analoga mÀtare.

SÀkerheten pÄ topp
BagagefrÄgan Àr fortfarande en svÄr nöt att knÀcka eftersom taket roffar Ät sig halva utrymmet nÀr det paketeras (417 / 211 liter). Men vi tar det för vad det Àr: nÀmligen ett i-landsproblem. Under huven erbjuds tre motorer: bensinare pÄ 130 respektive 180 hÀstkrafter samt en turbodiesel pÄ 110 hÀstar som tyvÀrr inte Àr miljöklassad. Vi har testat den förvÀntade storsÀljaren - den minsta bensinfyran som klarar hundrastrecket pÄ 10,7 sekunder, toppar 200 och kostar 269 900 kronor.
Hur det stÄr till med köregenskaperna? Jo, riktigt bra. Det beror pÄ att vridstyvheten ökat markant och pÄ vÀgen uppför sig fransosen riktigt sportigt utan plötsliga kast frÄn under- till överstyrning. Att köra med himlen som tak Àr dock riskfyllt men vid en rundslagning fÀlls tvÄ störtbÄgar upp snabbare Àn blixten. Om det dÀremot börjar regna sÄ Àr det bara att vÀnta tjugoen sekunder pÄ en lÀcker och vattentÀt coupé. Du fÄr alltsÄ tvÄ bilar till priset av en!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!