EU införde strängare utsläppsregler vid årsskiftet och många tillverkare och handlare har nu lockat kunder med höga rabatter för att minska lagren av bilar med höga utsläpp.

Sverige och Nederländerna sticker ut extra mycket med försäljningsökningar på över 100 procent. I december 2018 nyregistrerades 23 000 bilar i Sverige medan antalet under förra månaden var över 48 000, enligt de europeiska tillverkarnas organisation Acea.

Att ökningen blev så stor förklaras också av att försäljningen under hösten 2018 var ovanligt dålig beroende på att många tillverkare inte fick fram tillräckligt med bilar som klarade den då införda strängare körcykeln WLTP, skriver Autonews.

Bland de stora tillverkarna ökade Volkswagengruppen med just 21 procent i december i fjol med dottermärkena Seat och Audi som draglok – plus 35 respektive 31 procent. Porsche, som drabbades extra hårt hösten 2018, ökade i december med 63 procent.

Renaultgruppen ökade försäljningen med 23 procent medan PSA-gruppen, Europas näst största tillverkare, tappade 2,7 procent, främst beroende på stora problem inom Opel.

För Volvo Cars var ökningen drygt 29 procent och bolaget har en marknadsandel på 2,7 procent inom EU, enligt Acea.