Ryska påverkansförsök och falska nyheter, läckor av miljontals användares data och en oförmåga att hantera spridningen av hatiska budskap. Under de senaste årens kriser har Facebooks devis varit att "fördröja, förneka och avleda", enligt en utförlig granskning gjord av New York Times.

"Ignorerade varningstecken"

När grundaren och vd:n Mark Zuckerberg sade att det var galet att tro att Facebook hade använts för att hjälpa Donald Trump att vinna presidentvalet hade Facebooks egna experter utrett och samlat bevis för sådan aktivitet i över ett års tid, enligt tidningens uppgifter.

Vittnesmål gör gällande att Zuckerberg och den operativa chefen Cheryl Sandberg "ignorerade varningstecken och sedan försökte dölja dem för offentligheten".

Facebooks styrelse informerades om detta först i ett senare skede och när bolaget väl erkände problemen tvingades Mark Zuckerberg till offentliga ursäkter och att låta sig förhöras av den amerikanska senaten. Samtidigt gick Cheryl Sandberg på offensiven för att rädda bolagets anseende.

Fokus på konkurrenter

Ett pr-företag anlitades för att sprida negativa uppgifter om Facebooks kritiker och saker som skulle sätta konkurrenter som Google och Apple i dålig dager.

I juli i år, när en Facebookchef vittnade i den amerikanska kongressen, sprang demonstranter in i rummet och höll upp en skylt med ett motiv med Zuckerberg och Sandbergs huvuden på en bläckfisk vars tentakler slingrades runt ett jordklot. Både Zuckerberg och Sandberg är judar och Facebook svarade genom att lobba mot en stor judisk rättighetsorganisation, som kort därpå fördömde attacken som antisemitisk, skriver New York Times.

Ett annat lobbyistföretag, med kopplingar till det republikanska partiet i USA, anlitades för att misskreditera aktivister som kritiserade Facebook, bland annat genom att koppla dem till den liberale miljardären och filantropen George Soros – en vanlig politisk måltavla för den yttersta högern, inte sällan med antisemitiska förtecken.

River kontraktet

Facebook dementerar New York Times uppgifter och säger att det inte stämmer att man struntade i alla varningar. Samtidigt meddelar man dock att man river upp kontraktet med det republikankopplade pr-företaget som omnämns.

"Vi har erkänt offentligt vid flera tillfällen – även inför kongressen – att vi var för långsamma att upptäcka rysk påverkan på Facebook, såväl som annan skadlig användning", skriver bolaget i ett uttalande och hävdar att man sedan presidentvalet har investerat stort för att komma åt problem som dessa.