Definitionen innebÀr i praktiken att om det finns is, snö eller frost pÄ vÀgbanan sÄ ligger bedömningen i polisens hÀnder. VintervÀglagen gÀller för personbilar, lÀtta lastbilar, slÀpvagnar och bussar upp till 3,5 ton - men det finns nÄgra undantag. Exempelvis för provkörning eller bogsering i samband med reparation eller om man mÄste Äka till bilbesiktningen. Det finns Àven kryphÄl för utlandsregistrerade fordon och mÀrkligast av allt Àr att veteranare inte behöver följa reglerna.
Dubbar förbjuds?
Vilka vinterdÀck ska man dÄ vÀlja? Bor man i söder föredrar 40 procent att köra pÄ dubbdÀck medan siffran Àr sÄ hög som 90 procent i de nordligaste delarna. Tittar vi pÄ landet i sin helhet sÄ Àr siffran för dubbdÀckanvÀndare över 70 procent, vilket sÀger en hel del. Men ska det vara dubbat eller inte? Svaret beror pÄ vart man bor och pÄ vilken tid av dygnet körningen sker. Befinner man sig i en storstad Àr det oftast helt okej att köra dubbfritt, men om man lever pÄ landsbygden med dÄlig snöröjning sÄ Àr dubbar att föredra. Skillnaden mellan dagens moderna dubbfria- och dubbdÀck Àr dock ganska smÄ. SÄ lÀnge man kör pÄ snö Àr dÀcken jÀmförbara, men dÄ snön blir packad och blixthalka uppstÄr eller pÄ vÄt is sÄ Àr dubbdÀcken i en klass för sig. DÀremot Àr stÄlstiften ett litet hÀlsoproblem dÄ de river upp smÄ farliga partiklar frÄn vÀgbanan och inom kort vÀntas regeringen ge kommunerna rÀtt att totalförbjuda dubbdÀck, vilket Àr skrÀmmande och gynnar knappast trafiksÀkerheten.
Var inte dumsnÄl
LĂ€gger du pĂ„ nya dubbdĂ€ck sĂ„ ska de helst köras in trettio mil pĂ„ torr asfalt för att dubbarna ska sĂ€tta sig. Ăven gamla dubbdĂ€ck bör köras ett antal mil pĂ„ barmark för att rugga av den torra gummiytan. Har du begagnade vinterdĂ€ck sĂ„ glöm inte att kolla mönsterdjupet som mĂ„ste vara minst tre millimeter annars riskerar du att hamna i första bĂ€sta dike. Ăr nĂ„got dĂ€ckpar slitet Ă€r det bĂ€st att byta alla fyra sĂ„ man har samma mönster och lika friska dĂ€ck runt om. Men oftast blir det bara tvĂ„ nya och dĂ„ ska de frĂ€schaste placeras bak oavsett om bilen Ă€r fram- eller bakhjulsdriven. Vi rekommenderar att montera vinterdĂ€cken i tid och vid köp av nya sĂ„ tĂ€nk pĂ„ att du fĂ„r vad du betalar för. LĂ„gpris kan bli dyrt och alla vinterdĂ€ck Ă€r heller inte godkĂ€nda - vad som krĂ€vs Ă€r en Ă€kta M+S-mĂ€rkning (Mud and Snow) pĂ„ dĂ€cksidan. Ăr det sĂ„ att du blir ertappad med att köra pĂ„ sommarsulor under vintervĂ€glag blir det 1 200 kronor i böter. Men Ă€n vĂ€rre: skulle olyckan vare framme sĂ„ kan försĂ€kringsbolaget vĂ€gra betala ut skadebeloppet för din bil. Ta det sĂ€kra före det osĂ€kra sĂ„ du inte blir "dĂ€ckad" vid den första blixthalkan!
Bli inte "dÀckad"
I landets nordligaste delar anvĂ€nder man sedan flera veckor tillbaka vinterdĂ€ck, bĂ„de dubbat och odubbat. Har man dubbdĂ€ck till bilen fĂ„r de sitta pĂ„ frĂ„n den 1 oktober till den 30 april medan de dubbfria sĂ„ kallade friktionsdĂ€cken fĂ„r anvĂ€ndas Ă„ret runt. Men i lagens namn sĂ„ ska vinterdĂ€ck sitta pĂ„ frĂ„n 1 december till 31 mars, om det anses vara vintervĂ€glag. ĂndĂ„ har bara tre av tio bilister bytt dĂ€ck innan den första förrĂ€diska halkan kommer. Vi ser till att du inte Ă€r ute pĂ„ hal is!
Foto: Fotograf saknas!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!