Vartannat år inträffar något som får oss luttrande motorjournalister att tända till på alla cylindrar. Frankfurts bilsalong kör igång och siffrorna talar sitt tydliga språk: trettiofem fotbollsplaner stor, tusen utställare från fyrtio länder och en miljon besökare förväntas strosa runt bland utställningsobjekten. Salongen är enligt pressmaterialet störst, bäst och vackrast - men någon missade ordet: jobbigast. Vi snackar värsta träningspasset och entréerna borde förses med varningsskyltar: "besökare med hjärtbesvär, högt blodtryck och som har lätt att torska på läckra bilar går in på egen risk!"
Aston Martin Rapide
För första gången i Aston Martins nittiofemåriga historia så kommer företaget att handbygga en lyxbil utanför Storbritannien, närmare bestämt hos österrikiska Magna Steyr. Namnet är Aston Martin Rapide och sportbilen utmärker sig på flera sätt: den har exempelvis begåvats med fyra dörrar - ändå har inte designen påverkats. Elegantare sportbil får man verkligen leta efter och under huven arbetar en V12:a på 477 hästar. Nu återstår bara frågan om Agent 007 kommer att byta upp sig till nästa film som har premiär år 2011? Kombinationen Bondbrudar och baksäte kan väl inte bli mycket bättre?
BMW Vision
BMW presenterade sin mest uppseendeväckande konceptbil någonsin: Vision. Det rör sig om en sportbil med plats för fyra och under huven arbetar en trecylindrig turbodiesel som kamperar ihop med två elmotorer på sammanlagt 356 hästkrafter. När stoppljuset slår om till grönt når man hundra på 4,8 sekunder och fortsätter accelerationen så toppas 250. Ändå ligger förbrukningen på otroliga 0,37 liter milen och koldioxidutsläppet är ynka 99 gram. Men det vill till att tänka på vad du gör medan du kör. Karossen är nämligen genomskinlig till 80 procent. Smart? Japp, nakenchocker har ju en förmåga att få stora rubriker i pressen!
Citroën Revolte
Det är tradition att ta till revolution i Frankrike. Det gäller även för landets bilindustri och nu är det Citroëns tur att uppfylla sina drömmar med nya Revolte. Utseendet är extremt fräsigt och påstås säga mycket om varumärkets kommande produkter! Den tresitsiga interiören tycks däremot vara ritad av någon som varit på ett raveparty för mycket. Såväl förarstolen som ratten verkar i det närmaste vara hämtade från ett rymdskepp i en science fiction-film medan de två resenärerna sitter i en svängd baksoffa. Vad gäller tekniken så är fransoserna väldigt hemlighetsfulla, men det rör sig om en dieselhybrid som även kan köras på enbart el.
Ferrari 458 Italia
Årets Formel 1-VM har varit en pärs för italienska Ferrari som gång på gång blivit omblåsta av sin tidigare tekniske chef Ross Brawn. Men för att få lite positiva vibbar och glada "tifosis" så presenterades nya Ferrari 458 Italia i Frankfurt. Supersportbilen är ersättaren till trotjänaren F430 och visst är det en riktig läckerbit? Designen är helt underbar och det mest uppenbara bakom ratten är att både ljus- och blinkersspaken flyttats upp på ratten - allt för att det ska bli mer plats åt växlingspaddlarna. Under huven arbetar en V8 på 570 stegrande hästkrafter vilket innebär att hundrastrecket nås på 3,4 sekunder och toppfarten överstiger 325 knutar.
Hyundai ix35
Hyundai Tucsons dagar är räknade - på bilsalongen presenterades nämligen nya ix35 och den tar över stafettpinnen efter storsäljaren. Men varför i hela friden byta namn på ett vinnande koncept? Tja, koreanerna har helt enkelt bestämt sig för att det är sifferbeteckningar istället för namn som gäller i framtiden. Designmässigt tar stadsjeepen ett stort steg framåt och detsamma gäller interiören som är helt ny. Man sitter riktigt bra fram men den stora överraskningen väntar i baksätet, kärran har nämligen växt med åtta centimeter vilket märks. Inledningsvis erbjuds två motorer: en bensinfyra på 161 hästar samt en ny dieselspis på 173.
Lexus LF-Ch
Årets bilsalong fick den mest fordonshatande miljöfanatikern att dra på smilbandet och bli grön av avund. Nästan alla bildirektörer vände kappan efter miljövinden och predikade om växthuseffekten istället för motoreffekten. Ett företag som gjort detta under många herrans år är japanska Lexus som erbjuder en hel radda hybridbilar och nya LF-Ch tar plats som minstingen i gänget, troligtvis hösten 2011. Det rör sig om en fullhybrid vilket gör det möjligt att köra kortare sträckor på enbart eldrift vilket i sin tur innebär noll i utsläpp. Utseendet är vågat och sticker verkligen ut, vilket även i allra högsta grad gäller interiören.
Mazda MX-5 Superlight version
Mazda MX-5 fyller som bekant tjugo år och japanerna firar detta genom att presentera en helt ny konceptbil. Presenten till alla trogna entusiaster heter Mazda MX-5 Superlight version och är en fullt körbar showbil. Miatan är rejält nerbantad och väger blott 995 kilo vilket inte är särskilt konstigt. För att öka känslan av en öppen sportbil så har utvecklingsfolket plockat bort precis allt "onödigt". Det finns inga rutor eller sufflett, inga dörrhandtag och naturligtvis har luftkonditioneringen slopats - ändå har cabben precis allt det vi entusiaster älskar. Under huven arbetar en välbekant bensinfyra på 126 kusar. Grattis på födelsedagen!
Mercedes SLS AMG
Mercedes breddar sina vingar och lockade storpublik till sin gigantiska monter tack vare nya måsvingen: SLS AMG. Inspirationskällan till supersportbilen kommer naturligtvis från den legendariska femtiotalsikonen 300 SL och presentationen hölls av ingen mindre än F1-stjärnan Lewis Hamilton. I maskinrummet hittar vi en vinkelåtta på 571 hästar som spurtar till hundra på 3,8 sekunder och vars toppfart är 317 km/h. Priset hamnar runt 1,6 miljoner kronor men det lär säkert inte avskräcka kunderna från att "köpa måsvingar för pengarna och köra fort i svängarna!"
Peugeot RCZ
Många mässbesökare stod och dreglade över nya Peugeot RCZ, vilket inte är särskilt svårt att förstå. Fransyskan drar blickarna till sig samtidigt som designen får hjärtat att börja bulta. Tja, coupéer har en lustig förmåga att ändra adrenalinets flödesschema och RCZ är definitivt inget undantag. Interiören är superläcker och erbjuder plats för 2+2. Det innebär i praktiken att baksätet mer kan betraktas som ett nödsäte och är inget för resliga nordbor. Inledningsvis erbjuds tre motorer: två bensinare på 156 respektive 200 hästkrafter samt en diesel på 163. Tillbehörslistan är lång - vad sägs om backspeglar i kolfiber?
Renault Fluence Z.E
Renault kommer att få många "sladdbarn" framöver. År 2011 börjar fransoserna att massproducera fyra olika elbilsmodeller och först ut blir Fluence Z.E som presenterades i en lite omstylad version med fräcka neonlampor i Frankfurt. Men i grund och botten rör det sig om en genuin familjebil som visar att snygg design, komfort och miljötänkande kan gå hand i hand. Elmotorn är nämligen på 95 hästkrafter vilket räcker för att köra sexton mil, sedan är batterierna slut. En normal laddning via eluttaget tar 4-8 timmar, men det jobbas intensivt med att bygga upp ett nätverk av snabbladdningsställen och vips så är tiden nere på 20 minuter.
Saab 9-5
Efter tolv år presenterades äntligen en ny Saab 9-5 och bossen Jan Åke Jonsson visade stolt upp mästerverket. Designen är riktigt läcker, men den klassiska tändningsnyckeln är som bortblåst. Istället finns en betydligt modernare start/stoppknapp vars placering mellan framstolarna fortfarande är given. Vid lanseringen finns två fyrcylindriga motoralternativ: en turbodiesel på 160 hästar samt en bensinare på 220. Lite senare erbjuds även en BioPower-motor med samma effekt samt en nyutvecklad bensinfyra på 180. Värstingen blir naturligtvis Aero-modellen med en V6:a på 300 kusar som driver på alla fyra.
Toyota Prius Plug-In
Medan många branschkollegor stått och trampat vatten så lanseras just nu den tredje generationen av Toyota Prius. Men i Frankfurt presenterades en ännu snålare version och det fina är att batterierna laddas från ett vanligt eluttag. Man kan därmed alltid starta med fulladdade litiumjonbatterier som räcker till två mils körning. Vad som händer när kraften sinar? Jo, då funkar Toyota Prius precis som dagens modell och bensinmotorn på 99 hästkrafter arbetar i symbios med elmotorns 82. Därmed sörplar bilen i sig superlåga 0,36 liter milen medan koldioxidutsläppet stannar på 60 gram. Snacka om "rent" nöje!
Volkswagen E-Up
Volkswagen presenterade miljönyheter på löpande band och en av de hetaste är elbilen E-Up. Konceptkärran påminner om den klassiska "bubblan" och trots att den bara är 319 centimeter lång så rymmer kupén fyra personer. Under huven arbetar en elmotor på 82 hästkrafter som klarar noll till hundra på 11,3 sekunder och toppar 135 km/h. Batterierna räcker till 13 mils körning och är det fint väder så hjälper solcellspanelerna på taket till att förse elsystemet med energi - annars tar det fem timmar att ladda batterierna via "två hål i väggen". Om tre år får konkurrenterna (s)E-Up(p) för tyskarnas elbil.
Volvo C70
Volvo C70 har drabbats av åldersnoja och bokade därför tid hos plastikkirurgen. Resultatet är en smärre ansiktslyftning: nosen har finputsats med större emblem, fränare strålkastare och nya framskärmar. Om vi går vidare runt bilen så upptäcker vi att baken blivit rundare och har fått nya lampor som förlitar sig på lysdioder. Dessutom kommer det att erbjudas en helt ny lack vid namn "Flamenco Red Pearl" för dig som gillar att sticka ut. Rent tekniskt är det mesta sig likt och göteborgarnas tredelade plåttak lever vidare. Motorutbudet består av bensinare på 140, 170 respektive 230 hästkrafter följt av dieselspisar på 136 respektive 180.
-Auf wiedersehen, Frankfurt!
Frankfurt förfärar & förför
Frankfurts bilsalong kan beskrivas på många olika sätt. Vinexperten Bengt Frithiofssonhade säkert lite halvlulligt sagt "en välbalanserad och elegant tillställning vars årgång bjuder på mer skumpa än gravöl" medan kriminologen Leif GW Persson hade placerat glasögonen i pannan och mumlat "det borde vara brottsligt att ställa ut så här många bilar på så jädrans stor yta". En sak är i alla fall säker - världens största bilsalong både förfärar och förför. Även om man är bilentusiast ända ut i fingerspetsarna!
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!