Busigast i klassen

(Hultsfred - SmÄland)
Bilbranschen Àr pÄ vÀg att bli sminkösernas och plastkirurgernas drömkund Allt fler tar nÀmligen hjÀlp av skönhetspreparat och ansiktslyftningar - titta bara pÄ MG ZR. Egentligen Àr det en förÄldrad Rover Twentyfive som med hjÀlp av sillikon i fronten, mascara pÄ sidorna och knallrött rouge har blivit ung pÄ nytt. FrÄgan Àr om Äldersrynkorna har slÀtats ut tillrÀckligt bra?

Foto:

MG2003-10-14 07:42

MG ZR Àr inget vanligt hopplock. Frontspoilern Àr utrustad med nÀtförsedda luftintag och bakspoilern ska minska lyftkrafterna. Bilen Àr dessutom utrustad med tuffa sidokjolar, sÀnkt sportchassi, bredare dÀck, fetare fÀlgar och dubbla avgasrör. Det Àr ingen hemlighet att MG inriktar sig pÄ tÀtplatsen i lilla busbilsklassen. Metoden Àr som vanligt en maximal motor i en minimal bil.
Det vattnas i munnen inför den första nÀrkontakten med MG ZR. Det Àr nÀmligen lÀtt för saliven att rinna till nÀr man Àr pÄ bushumör och stÄr inför följande faktum: mÄnga hÀstar, extrema fartresurser och lyckad "makeup". Lycka finns Àven att finna i de skÄlade framsÀtena. Stolarna har fÄtt ordentliga sidostöd och eftersom testbilen Àr lackerad i "solar red" sÄ gÄr textilierna i svart med röda sömmar.DÀremot Àr knapparna och reglagen i enklaste laget, men allt fungerar perfekt utan problem. TÀnk pÄ att det hÀr Àr en uppskrÀmd sportversion av Rover Twentyfive, en bil som i sin tur hÀrstammar frÄn 1995. Helt moderiktigt bestÄr dock instrumentpanelen av vita mÀtartavlor med svarta siffror. Det Àr ett billigt trick som alltid gÄr hem hos entusiasterna. BaksÀtet Àr dessutom anvÀndbart, men tvÄ Schwarzeneggers i bredd Àr inget vi rekommenderar

Bra vibrationer
Det bÀsta av allt Àr ÀndÄ motorn - under huven hörs nÀmligen ett angenÀmt morrande som bryter ut till ett vasst vrÄl nÀr fyrans 160 hÀstar piskas. Kusarna drar ivÀg kÀrran till hundra pÄ sju sekunder och om du fortsÀtter stÄ pÄ toppas 210.
Bilen suger sig fast i asfalten och Àlskar kurviga smÄvÀgar. Varje krÀngning kÀnns i hela kroppen och sportfjÀdringen förvandlar MG:n till en "rullande vibrator" Som alla britter Àr ZR vÀluppfostrad i sitt upptrÀdande, men vill du leka och provocera sÄ Àr det inga problem. Det Àr bara att ta ett stabilt grepp om ratten, tung fot pÄ gasen och försöka tygla hÀstarna manuellt - det finns nÀmligen inga elektroniska hjÀlpsystem. DÀrmed lever motorn sitt eget liv och det Àr svÄrt att skydda sig mot dess vilja att löpa amok. Men skulle fÀrden rulla kÀpprÀtt Ät skogen sÄ skyddar tvÄ krockkuddar och trepunktsbÀlten pÄ samtliga platser. Ja, det hÀr Àr vad du fÄr för 169.900 kronor. Mycket pengar, Ä andra sidan har smink aldrig varit billigt. Men visst Àr MG ZR vacker med allt sitt spackel!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!