Drivs framåt av Mozart

Det brukar heta att medelsvensson har Volvokombi, villa och vovve. Nu vill tyskarna ändra på sinnebilden till: Mercakombi, mervärde och Mozart. Hur kommer denne musikaliske gentleman in i bilden? Jo, utvecklingschefen hävdar att operakompositören var den perfekta ingenjören. "Som alla riktigt skickliga motorkonstruktörer så visste han hur man når högsta möjliga effekt med minsta möjliga medel". Så det är inte konstigt att man blir förtrollad i nya lastvänliga C-klass. Kombin är nämligen inspirerad av Trollflöjten!

Foto:

Mercedes2007-10-24 07:04

Dr Manfred Fortnagel åker till Wolfgang Amadeus Mozarts födelsestad en gång varje år för att uppleva hans operor, oftast Trollflöjten. Men varför? "Det ger mig inspiration och lycka". Därför ska vi måhända tacka det musikaliska underbarnet, geniet och rebellen för nya Mercedes C-klass kombi. Det är nämligen en lyckad komposition som både är rymligare och smartare än föregångaren.

Har stjärnklass
Designen är mer muskulös än tidigare med en bred grill, skarpa veck på motorhuven och de främre hjulhusen sväller ut åt sidorna. En tvär akter är alltid att föredra på en kombi ur lastsynpunkt. C-klassen lever inte riktigt upp till det, ändå lastar den 485 liter bagage och fäller man ner baksätets ryggstöd blir det plats för 1 500 liter. Interiören är helt ny och instrumentpanelen sveper runt föraren. Framstolarna är inte så hårt stoppade och har fått marknadens bästa justeringsmöjligheter. Även i det bakersta läget finns plats för benen hos resenärerna där bak, vilket är ett gott betyg. Kvalitén har stjärnklass och standardutrustningen är ganska komplett med exempelvis sju krockkuddar och luftkonditionering. Ett populärt tillval lär dock bli automatisk öppning och stängning av bagageluckan för 4 050 spänn. Eller vad sägs om en elektriskt utfällbar dragkrok för 8 700?

Ren råstyrka
Bästa stället att testa en bil med stjärna i grillen är naturligtvis: Tyskland. Här bjuds vi på allt ifrån idylliska småbyar till Autobahn där hastigheten snabbt kan pendla mellan krypfart till tvåhundra knutar. Under huven erbjuds fem bensinare i effektspannet 156 till 272 hästkrafter och dessutom tre turbodieslar med partikelfilter på 136, 170 respektive 224 hästar. Vi har provkört den mellersta dunderdieseln (220 CDI) med hela fyrahundra Newtonmeter i råstyrka.
Det är en fyrcylindrig pärla som dricker blott 0,61 under blandad körning och "högsta möjliga effekt med minsta möjliga medel" är en perfekt summering. Mercedes C-klass kombi har otroligt nog behållit prisnivån och även prutat på vissa modeller, allt för att kvala in som tjänstebil. Instegskombin (C 180) hamnar precis under den magiska prisgränsen på 7,5 basbelopp tack vare sitt grundpris aŽla 301 900. Att självaste Mozart har varit med på ett hörn i utvecklingen bjussar tyskarna på!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!