Italiensk snabbmat

Cambiocorsa" mÄ lÄta som en italiensk pizza och jÀmförelsen Àr inte sÄ tokig. För som alla resenÀrer vet smakar inga pizzor frÄn stövellandet som dom hÀr hemma. Detsamma gÀller för nya Maserati Coupé Cambiocorsa - den avviker frÄn sportbilsreceptet vi Àr vana vid. HÀr prioriteras komforten, men det innebÀr inte att maskineriet försummats. VinkelÄttan finns dÀr pÄ samma sÀtt som italienarnas pepperoni - nÀr man vÀl vÄgar smaka visar den sig vara i starkaste laget!

Foto:

Maserati2003-12-16 09:27

Italien Àr synonymt med sportbilar och pasta, ibland i ett otroligt hopkok. Den hyperexklusiva Bugattifabriken i Campogalliano Àr ett lysande exempel, för efter brakkonkurrsen 1995 köptes marmorpalatset av Barilla som Àr vÀrldsledande inom, just det, pasta. Men faktum Àr att det Àven finns en röd trÄd mellan Barillas pastaskruvar och Maserati Coupé Cambiocorsa - bÄda har nÀmligen designats av Giorgetto Giugiaro.

Lyckad meny
"Ciao bella" utbrister nÄgra italienska turister nÀr vi plÄtar strax intill Malmös hamninlopp. Det betyder "hallÄ du vackra" och fÄr oftast kontinentens damer att börja tindra med ögonen. Maserati Coupé Àr inget undantag - hon vet om att karlarna stirrar förtjust men Àr ett svÄrfÄngat byte eftersom rikets tilldelning kan rÀknas pÄ bÄda hÀndernas fingrar. Men ni som lyckas gÄ hela vÀgen och vinna generalagentens (Autoropa AB) förtroende Àr lyckligt lottade. Ja, förutom att formgivningen Àr bedÄrande sÄ sÀtter interiören guldkant pÄ tillvaron.Sportstolarna Àr underbara och vÀnder man sig bakÄt uppenbarar sig tvÄ sittplatser, vilka Àr ovanligt generösa för biltypen. Och det Àr klart, en Maserati utan vÀldoftande anilinlÀder och den urtjusiga klockan pÄ mittkonsolen Àr som italiensk pasta utan parmesanost - alltsÄ helt otÀnkbart.
NÀr man vÀl tillÄts knÀppa upp motorhuven sÄ blir ingen besviken, dÀr arbetar nÀmligen en V8 pÄ 390 hÀstar vars muller sprids med fyra grova utblÄs. Men vad har hÀnt med turbotekniken som Maserati varit trogen i trettio Är? Jo, italienskan har vÀnslats med jÀnkarna och turbon blev övergiven hals över huvud. I staterna uppskattas nÀmligen en rejÀlt tilltagen cylindervolym pÄ fyra och en kvarts liter betydligt mer. Ja, vi behöver knappast berÀtta att Maserati Coupé Àr vansinnigt snabb - toppfarten Àr nÀmligen 285 km/h. DÄ kÀnns det tryggt att bromsskivorna Àr supereffektiva och lika stora som en Capriciosa pÄ 33 centimeter i diameter. DÀremot Àr inte "Cambiocorsa" nÄgon pizza, utan namnet pÄ den sekventiella vÀxellÄdan. Det innebÀr att kopplingspedalen Àr avskaffad och att man vÀxlar med "paddlar" bakom ratten. NÀr det gÄr som snabbast Äker vÀxlarna i pÄ en tiondels sekund och hundrastrecket klaras av pÄ 4,9. Detta mÄste vara drömbilen vid snabba pizzaleveranser!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!