En skoldag för framtida regissörer

En dag i filmens tecken – det har skolklasserna som besökt Filmbyn på sistone fått uppleva, tillsammans med Vimmerbybördiga regissören Elisabet Gustafsson.

Elisabet Gustafsson, som bland annat regisserat långfilmen Krakel Spektakel och gjort Drömmen om Djenne, leder det pedagogiska arbetet under skapande skola på Filmbyn.

Elisabet Gustafsson, som bland annat regisserat långfilmen Krakel Spektakel och gjort Drömmen om Djenne, leder det pedagogiska arbetet under skapande skola på Filmbyn.

Foto: Annie Hogner

Mariannelund2023-12-01 14:00

Tystnad, tagning. Hattar, tokiga skor och peruker sätts på och kamerorna rullar. I det här fallet sitter kamerorna på surfplattor och både skådespelare, kamerateam och regissörer är skolelever. Flera inspelningar pågår samtidigt, så trots att koncentrationen ligger i luften blir det en smula stökigt när allas kreativa arbete går in i varandras. Vi befinner oss på Filmbyn Småland, där en del i projektet "Skapande skola" pågår. En huvudperson i arbetet är regissören och manusförfattaren Elisabet Gustafsson.

– Vi har länge velat ha skapande skola här i någon form, men Elisabet är en viktig nyckel i att det nu är genomförbart, säger Ingela Nilsson Nachtweij, verksamhetschef på Filmbyn.

undefined
Elisabet Gustafsson, som bland annat regisserat långfilmen Krakel Spektakel och gjort Drömmen om Djenne, leder det pedagogiska arbetet under skapande skola på Filmbyn.

Skapande skola är ett koncept som finansieras av Kulturrådet, med syftet att integrera konst och kultur i elevernas skolgång. På Filmbyn arrangeras det just nu i samverkan med Eksjö kommun, som sökt och beviljats bidraget. På så sätt används inga skolpengar till klassernas besök.

– Min ingång i projektet är att jag tycker det är viktigt att alla barn har tillgång till kultur oavsett var i landet de bor. Det ska inte behöva vara en klassfråga, säger Elisabet Gustafsson.

Det är hon som lett det filmpedagogiska arbetet under de tre veckor som projektet på Filmbyn har pågått. En start i att hon fått berätta om sitt eget arbete, följt av vissa grunder i filmskapande och hur man kan tänka med bildmanus, har mynnat ut i att eleverna fått testa att göra sina egna filmer i grupper, med hjälp av Ipads.

– Jag vill visa att regissörsyrket finns och att det faktiskt går att jobba professionellt med film för att berätta historier. Unga konsumerar så himla mycket rörligt idag, men det är också viktigt att kunna förstå vad som ligger bakom olika sekvenser, särskilt med tanke på den värld vi lever i med fake news.

undefined
Eleverna fick använda sig av både miljöer och rekvisita inne i Filmbyns utställningar, för att skapa sina verk under stöttning av Elisabet Gustafsson.

Och kanske har det fötts en och annan regissörsdröm under tiden som eleverna fått testa sig fram i filmskapandet.

– Det är roligt att se hur vissa fattar grejen direkt och tar kommando. Det är en knepig balansgång med hur mycket man ska lägga sig i, för samtidigt som man vill hjälpa till vill man inte riskera att döda deras kreativitet.

Är det här något som även Vimmerby kommun plockat upp?

– Inte den här gången. De har fått erbjudandet och visat intresse, men vi får se hur det blir framöver. Det är inte förrän efter årsskiftet som pengar söks för såna här saker, säger Nilsson Nachtweij.

undefined
För att visa hur man kan jobba med helbilder, halvbilder och närbilder när man planerar en film, gör Elisabet storyboards som visar upplägget.
När Vimmerby Tidning kom på besök var elever från klass 4A på Linnéskolan i full fart med att skapa filmer. Här syns Vilma Josefsson och Ewalinn Jansson bli filmade av Axel Larsson.
När Vimmerby Tidning kom på besök var elever från klass 4A på Linnéskolan i full fart med att skapa filmer. Här syns Vilma Josefsson och Ewalinn Jansson bli filmade av Axel Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!