Vingen som transporterades under natten mellan måndagen och tisdagen var den första av sammanlagt 18 stycken som ska levereras till sex vindkraftverk utanför Bruzaholm.
– Det är alltid som mest spännande när man kör den första transporten i ett sånt här projekt, säger Stefan Eriksson, som anlitats som vägransportledare av danska Mammoet, ett företag som inriktar sig på specialtransporter av det här slaget.
I det här fallet är det främst vingarna och tornen till sex vindkraftverk som ska transporteras från hamnen i Oskarshamn till den blivande vindkraftsparken utanför Bruzaholm. Tornen har körts vid flera tillfällen tidigare och en torntransport kördes också tidigare under måndagskvällen.
Den stora tilldragelsen var dock den gigantiskt transporten av den långa vingen. Att förbereda sträckan för den minst sagt speciella frakten har tagit flera år och sammalagt kostat minst tio miljoner kronor. Man har bland annat genomför sprängningar, breddat väg, grävt samt flyttat på både vägskyltar och andra hinder
– Totalt är ekipaget 96 meter långt, berättar Stefan Eriksson.
Transporten ska bland annat ta sig igenom flera rondeller och vägbygget mellan Målilla och Hultsfred under den cirka tio mil långa färden. Man lämnade Oskarshamn runt klockan halv nio på kvällen.
– De brukar vara behjälpliga på olika sätt för att underlätta passagen så mycket som möjligt, säger Stefan Eriksson.
Totalt följde två varningsbilar och tre fordon med vägtransportsledare med under transporten, som nådde Mariannelund strax efter midnatt. Där möttes transporten av en av sträckans knepigaste passager när vingen, som kom in i centrala Mariannelund via Centralgatan, tvingades köra rakt fram förbi färgaffären på Torggatan för att sedan backa ut på Västra Storgatan och fortsätta på riksväg 40.
– Som vägtransportledare har vi samma befogenheter som polis att stoppa och dirigera trafik och kan stänga av rondeller och få in mötande bilar på trafikfickor, säger Stefan Eriksson.
Vägransportledaren var under natten på plats vid nålsögat i Mariannelund och övervakade transporten av vingen, som trots en liten försening jämfört med den första tidsplanen kunde genomföras smärtfritt och utan incidenter.