Besöksnäringens drag för att locka till hemester

En satsning på "hemesterambassadörer" genomfördes på onsdagen i Mariannelund.

Carina Enqvist, stående, berättade Herrgårdsparkens historia för bland andra Carina Eldåker och Marie Brask , samtliga eksjo.nu.

Carina Enqvist, stående, berättade Herrgårdsparkens historia för bland andra Carina Eldåker och Marie Brask , samtliga eksjo.nu.

Foto: Ivonne Svahn

Mariannelund2020-04-26 08:00

Årets sommar kan bli annorlunda än andra. Anläggningar får utmaningar att öppna medan efterfrågan på naturupplevelser väntas bli högre. För att vara mer förberedd att ta emot besökare, men också hjälpa och inspirera varandra genomförs nu nätverksträffar, för de med anknytning till besöksnäringen. 

Vid träffarna besöks olika platser för att man lättare ska kunna rekommendera resmålen till besökare och andra i omgivningen. Bakom satsningen står näringslivsenheten och näringslivsbolaget i Eksjö kommun.

– De här träffarna är de enda i sitt slag i länet, Vi tror på sommaren och att många kommer att semestra hemma, säger näringslivschef Marie Brask.

Den första sammankomsten skedde i Herrgårdsparken i Mariannelund.

– Man får en helt annan känsla att besöka platserna, säger Irene Thorn Andersén, som bland annat hyr ut boende i Hult. 

– Ensam är inte stark. För mig är det mycket värt att träffa de andra, säger Petra Andersson, Hotel Ullinge.

Under träffen gjordes en spontan lista på besöksmål såsom Skröle hie, Filmbyn och Skurugata. 

– Vi har så många guldkorn, säger Carina Eldåker och nämner bland annat klippväggen Trollegata i Mariannelund.

– Här kan vi hitta en ny målgrupp. Klättring och vandring är lite i ropet, säger hon.

En idé som lyftes var olika paketlösningar. Ytterligare träffar är inplanerade för att besöka Norrsånna naturreservat, Skedhults friluftsområde och Gamla stan i Eksjö.

Enligt Marie Brask är fler oavsett kommun välkomna att delta, om intresse finns. 

Utbildningsträffar för de som har anknytning till turism och besöksnäring ska sprida inspiration och kunskap inför sommaren. Vid den första deltog cirka 15 olika företag och verksamheter.
Utbildningsträffar för de som har anknytning till turism och besöksnäring ska sprida inspiration och kunskap inför sommaren. Vid den första deltog cirka 15 olika företag och verksamheter.
Karta: Mariannelund
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!