PÄ Hagelsrums gÄrd utanför MÄlilla har en storsatsning gjorts för att fördubbla produktionen av biogas. Enligt Magnus PalmgÄrd Àr den nya anlÀggningen nu uppe i full produktion.
Samtidigt har tre biogasdrivna minibussar exploderat i lÀnet under det senaste Äret. Kalmar lÀnstrafik, KLT, har dÀrför tagit samtliga fordon av den aktuella modellen ur trafik och Försvarsmakten har fÄtt i uppdrag att punktera gastankarna. Totalt rör det sig om 56 minibussar som oskadliggörs.
KLT invÀntar nu en oberoende utredning som ska ge svar pÄ vad som orsakade de tvÄ senaste explosionerna. Enligt uppgifter frÄn rÀddningstjÀnsten i VÀstervik var biogastankarna för lÄgt placerade pÄ den buss som exploderade för ett Är sedan.
â Att det har skett olyckor Ă€r naturligtvis allvarligt. Det som Ă€r viktigt i ett sĂ„dant hĂ€r sammanhang Ă€r att man faktiskt gĂ„r till botten med vad som Ă€r fel och inte bestĂ€mmer sig för att biogas Ă€r problemet. I det hĂ€r fallet Ă€r det inte biogas som Ă€r problemet, sĂ€ger Magnus PalmgĂ„rd pĂ„ Hagelsrums Biogas.
UtifrÄn tidigare kontroller och uttalanden ser han ett konstruktionsfel som den mest troliga orsaken.
â Nu Ă€r det en utredning som drivs via KLT som kommer att tala om vad problemet Ă€r. Men i vĂ„r mening Ă€r det ett konstruktionsfel dĂ€r man har bytt ut standardgastankarna av stĂ„l till betydligt lĂ€ttare gastankar av kompositmaterial. Det har man gjort för att fĂ„ ner vikten pĂ„ fordonet. Sedan har man glömt en sak â att skydda tankarna sĂ„ att de inte blir utsatta för grussprut och nötning.
Han menar att hela biogasbranschen pÄverkas av det som har skett. För Hagelsrums Biogas har explosionerna i minibussarna redan fÄtt konkreta konsekvenser.
â Vi ser en kraftig minskning pĂ„ gasförsĂ€ljningen. En del Ă€r naturligtvis att man tar bussarna ur drift. En annan del Ă€r att folk börjar fundera pĂ„ om det Ă€r farligt eller inte.
Hur mycket har gasförsÀljningen minskat?
â Jag skulle tippa pĂ„ att det har minskat tio procent ungefĂ€r.
Ni satsar pÄ att fördubbla produktionen av biogas i Hagelsrum. PÄverkas den satsningen av det som har hÀnt?
â Klart vi blir oroliga över det skeendet och det vi har framför oss. Vi Ă€r inte oroliga för att det har smĂ€llt, utan vi Ă€r oroliga för hur frĂ„gan har hanterats och hur det pĂ„verkar biogasens framtid â bĂ„de för oss och för andra aktörer som investerar för att vi ska fĂ„ en bĂ€ttre miljö.
Ăr ni kritiska till hur KLT har hanterat frĂ„gan?
â Jag vill inte peka ut KLT. Med det samhĂ€llssystem vi har mĂ„ste de agera pĂ„ det sĂ€ttet. Jag Ă€r mer kritisk till vĂ„r egen bransch, sĂ€ger Magnus PalmgĂ„rd som Ă€r missnöjd med hur branschorganisationen Energigas Sverige har kommenterat frĂ„gan.
â Det Ă€r lite anmĂ€rkningsvĂ€rt. Det Ă€r oerhört viktigt att alla mĂ€nniskor fĂ„r rĂ€tt fakta pĂ„ bordet.
Energigas Sverige skriver pÄ sin hemsida att de tre minibussarna som exploderat har genomgÄtt "en specifik konvertering för att minska vikten och dÀrmed öka fordonens kapacitet för att transportera fler personer eller tyngre last".
"Utredningsarbetet pÄgÄr intensivt, och det finns vissa uppgifter som vi tyvÀrr inte kan dela med oss av i nulÀget", skriver branschorganisationen som uppger att de följer utvecklingen noggrant och stöttar myndigheterna i deras arbete.