15 avgrävda elkablar på en månad – nu tryter tålamodet

Det har varit 15 strömavbrott i Målilla- och Mörlundaområdet den senaste månaden. Samtliga orsakade av avgrävda elkablar. Nu har Eon fått nog.

Efter 15 avgrävda kablar på en månad har Björn Persson och Christer Björk på Eon tappat tålamodet och nu blir det en fråga för polis och andra myndigheter.

Efter 15 avgrävda kablar på en månad har Björn Persson och Christer Björk på Eon tappat tålamodet och nu blir det en fråga för polis och andra myndigheter.

Foto: Olof Carlson

Målilla2023-06-22 13:46

– I samtliga fall har vi kunnat härleda de avgrävda kablarna till fibergrävningen som pågår i området, säger Christer Björk, regionchef för lokalnäten i sydöstra Sverige.

Efter 15 utryckningar, sedan ljuset slocknat hos kunder, växer ilskan hos elbolaget. 

– Det är ju helt i onödan. Det ska inte behöva hända om alla följer reglerna, säger Christer Björk. Men här verkar det inte som om de tar någon hänsyn alls. 

– Exakt vad de 15 strömavbrotten kostat är svårt att beräkna, fortsätter han. Men det handlar minst om ett par hundra tusen kronor. Det drar iväg fort med arbetstid, material och felsökning.

Storleken på strömavbrotten i trakten har varit av varierande storlek, beroende på vilken sorts kablar som skadats eller slitits av. 

– Som mest har det varit uppemot 200 kunder, säger Christer Björk. Det beror på om det är en högspänningskabel som skadats, eller om det är en lågspänningskabel. Många av kunderna är lantbrukare och beroende av att strömmen fungerar.

– Vi har också sett exempel på hur avgrävda kablar har blivit liggande helt öppet. Och det kan vara livsfarligt, säger Björn Persson, regionchef på Eon.

För även om det på fackspråk kallas lågspänning är det inte att leka med.

– Någon gång har vi också sett att någon på egen hand försökt laga en skadad ledning, men det är absolut förbjudet och ska göras av en fackman. Dessutom är det vår egendom och det är vi som har ansvaret, säger Christer Björk.

Han fortsätter:

– Det är klart att det kan hända någon gång att även vi kan gräva av en kabel. Men då tar vi alltid kontakt med nätägaren och berättar vad som hänt. Men i de här fallen har vi inte en enda gång har vi fått någon påringning. Det är inte seriöst att göra så här.

På det hela taget är det helt onödigt med avgrävda kablar, tycker han.

– Det finns en funktion på nätet som heter Ledningskollen, dit man kan gå. Då får vi en påringning och kan skicka en karta över ledningarna i det aktuella området. Och vill man så kan man få hjälp med att vi kommer ut och markerar var ledningarna går. Det kostar inget. Så inte ens det kan de skylla på.

Eon har också försökt få igång en dialog med fiberföretaget men utan någon större framgång. Både med de som är ute och gräver och med företagsledningen.

– Därför kommer det nu att bli en fråga för polis, Trafikverk, och arbetsmiljöverk, säger Christer Björk. Ett seriöst företag kan inte fortsätta att jobba på det här viset. Och för vår del känns det extra surt nu, när vi precis har vädersäkrat vårt ledningsnät i området. Men ändå fortsätter strömavbrotten.

Han berättar också att flera av Eons anställda har märkt av kundernas irritation över avbrotten. Och på ett högst handgripligt sätt.

– Det är inte meningen att de ska behöva ta emot ovett för något vi inte har orsakat, avslutar Christer Björk.

"Vad Eon väljer att säga i media är inget jag kommer att kommentera", säger Anya Alenberg, kommunikationschef hos Open Infra, som ansvarar för fibergrävningen.

Hon säger att Open Infra begärt utsättning av kablarna längs hela grävsträckan veckor innan grävningen, och det har inte fungerat, något som måste redas ut mellan parterna det berör.

Hon skriver också i sitt svarsmejl att man hellre tar en dialog direkt med Eon för att reda ut vad som skett.

Björn Persson, Eon
Björn Persson, Eon
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!