Östgötatrafiken har, med hjälp av konsultföretaget Sweco, tagit fram en tågutvecklingsplan fram till 2040. I utvecklingsplanen ingår förslaget om att låta pendeltågen stanna i Malmslätt, något som Sveriges Radio P4 var först om att rapportera.

– Det är vi i trafik- och samhällsplaneringsnämnden som har initierat det här, i full politisk enighet, säger nämndens ordförande Göran Gunnarsson.

Senast tågen stannade i Malmslätt var den 12 maj 1968. Den gamla stationsbyggnaden, byggd 1902, är sedan flera decennier lampaffär. Men rösterna för att tågen åter ska stanna i samhället har höjts med jämna mellanrum, och nu ser det alltså ut att kunna bli verklighet.

Artikelbild

| Malmslätts gamla järnvägsstation uppfördes 1902, efter ritningar av Folke Zettervall.

– Det är väl inte hundraprocentigt, men nästan. Det kommer att bli av, säger Gunnarsson.

Ett stopp i Malmslätt föreslås inte i första hand för Malmslättsbornas skull, utan för pendlare från västra länsdelen.

– Det är många som pendlar till Mjärdevi och universitetet och det är onödigt att de ska in till centralstationen, där det är väldigt trångt. Från Malmslätt kan vi sätta in busstrafik, säger Göran Gunnarsson.

Att låta tågen stanna i Malmslätt kräver stora investeringar. Hur stora kan inte Gunnarsson säga.

– Men det är många miljoner och det förutsätter förstås att vi får statliga pengar. Regionen har inga egna pengar till det här.

De som ser fram emot att kunna kliva av och på tåget i Malmslätt får räkna med att vänta länge än.

– Det är svårt att säga hur lång tid det här tar. Tio år kan vara en bra gissning, säger Göran Gunnarsson.

Helt okontroversiellt är det inte att lägga in ett stopp till för Östgötapendeln. Tågens popularitet bygger på att de är snabba.

– Det är ett dilemma. Innan X2000-tågen kom var det tal om att lägga ner den svenska järnvägen. Med moderna tåg som inte stannade i varenda buske ökade trafiken enormt. Många tycker att pendeltågen i Östergötland ska stanna i varje ort de passerar – det går inte. Men i Malmslätt är det definitivt en bra idé, säger Gunnarsson.

Senast ett nytt pendeltågstopp lades till var i Kimstad, hösten 2009.

– Då löstes tidtabellen genom att alla andra stopp fick bli lite kortare, minns Gunnarsson.

Järnvägsstationen i Malmslätt hette till en början Jäbbarp. År 1875 ändrades namnet till Malmslätt. Nu går den planerade pendeltågsstationen under arbetsnamnet Linköping västra.