Det menar Gunnar Sibbmark, som Àr VD för Europakorridoren, en ideell förening som bestÄr av kommuner, stÀder, lÀn och andra regionala företrÀdare i Sverige.
Med höghastighetstÄg menas tÄgsÀtt som kör med en hastighet över 250 kilometer i timmen. Redan 1964 började Japan anvÀnda snabba tÄg mellan Tokyo och Osaka, den sÄ kallade Shinkansen. Sedan dess har Tyskland, Frankrike, Kina och Spanien ocksÄ byggt ut jÀrnvÀgsnÀt med höghastighetstÄg.
För Sveriges del skulle det bli nödvÀndigt med helt nya jÀrnvÀgsspÄr för att klara höghastighetstÄgen, som krÀver raka spÄr utan kurvor.
Till Hamburg pÄ fyra timmar
- Ska Sverige kunna vara med i det framtida Europa behöver vi snabba kommunikationer och höghastighetstÄg mellan Stockholm och Europa blir en nödvÀndighet. En resa Stockholm - Hamburg skulle ta fyra timmar och 35 minuter och Sverige binds ihop med övriga Europa pÄ ett effektivt sÀtt, menar Gunnar Sibbmark som anser att vi mÄste kunna separera godstrafik och persontrafik för att fÄ en attraktiv miljövÀnlig jÀrnvÀg i konkurrens med flyg.
Göteborg kopplas samman
I Europa pÄgÄr infrastrukturprojekt som gÄr ut pÄ att föra nationerna nÀrmare med bra och snabba kommunikationer. Ska Sverige ha en chans att vara med mÄste vi delta i projekt som binder samman Norden med övriga Europa och dÀr Àr projektet Europakorridoren en lösning, hÀvdar Gunnar Sibbmark.
Tanken Àr att den nya jÀrnvÀgen ska gÄ i en rak bana frÄn Stockholm över Linköping, Jönköping, VÀrnamo och sedan i tunnel mellan Helsingborg - Helsingör och vidare ut i Europa.
Framtidens jÀrnvÀg med 320 km/h
I den pÄgÄende debatten om den svenska jÀrnvÀgens framtid finns höghastighetstÄg med som en framtida lösning. I flera av Europas lÀnder pÄgÄr utbyggnad och skall Sverige hÀnga med pÄ tÄget mÄste regeringen ge besked snart.
à k frÄn Stockholm till Hamburg pÄ fyra timmar, vill Gunnar Sibbmark. Foto: Tommy Pettersson
Foto: Fotograf saknas!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!