Riksförbundet enskilda vägar är med där och Trafikverket har bjudit in entreprenörer och kommuner för att se hur man kan lösa det genom att titta helt öppet och fritt, utan fastställda ramar, säger Trafikverkets pressekreterare Bengt Olsson.

Ett möte har också hållits i Vilhelmina med företrädare för fyra kommuner.

Man behöver titta på ansvarsfördelningen, vad man får lov att göra som myndighet och vem som har ansvar för andra delar, säger Olsson.

Problemet uppstod då Trafikverket, som ansvarar för snöröjningen av statliga vägar, för ett par år sedan införde gps på plogbilarna för att bättre kunna följa upp arbetet. Många entreprenörer i främst norra Sverige avsade sig då plogning av tidskrävande, enskilda vägar som man tidigare kunnat sticka emellan med.

Kommuner och väghållare i norr har känt oro för oplogade vägar även i vinter. Bengt Olsson är försiktigt optimistisk om att hitta en lösning.

Har man bestämt sig för att träffas och diskutera öppet har man kommit en bra bit på väg, det är alltid positivt i stället för att vara i någon typ av skyttegravar. Men vad det mynnar ut i är för tidigt att säga.