Youtubeduon improviserar framför kameran

Gustav Björklund och Johanna Öholm började filma sitt liv för tre år sen. Idag har deras youtubekanal över 80 miljoner visningar.

"Det var ett tidsfördriv, det var inte meningen att det skulle bli så stort, säger Johanna Öholm och Gustav Björklund. Deras Youtube kanal ligger topP tjugo i Sverige i antal visningar.

"Det var ett tidsfördriv, det var inte meningen att det skulle bli så stort, säger Johanna Öholm och Gustav Björklund. Deras Youtube kanal ligger topP tjugo i Sverige i antal visningar.

Foto: Marita Andersson

Kisa2020-03-04 16:00

I början umgicks Gustav Björklund och Johanna Öholm mycket med Joakim och Jonna Lundell som är kända youtubers. De filmade varandra och så kom det sig att youtubekanalen Gustav och Johanna startades.

– Starten gick bra tack vare att vi umgicks med Joakim och Jonna Lundell, säger Johanna, men man måste göra nånting bra själv för att lyckas.

Det som började som en rolig grej har idag utvecklats till en affärsidé som omsätter två miljoner.  De har 312 000 prenumeranter och ungefär 80 miljoner visningar totalt. Deras kanal ligger på plats tjugo i Sverige i antal visningar. 

Gustav och Johanna träffades på en kryssning år 2013 och flyttade ihop i Rimforsa. Johanna kommer från Säffle och Gustav är född och uppvuxen i Horn. Johanna utbildade sig till hår- och make up-stylist. Gustavs gymnasietid däremot blev kortvarig.

 – Efter 40 minuter ringde jag hem till pappa och sa att jag vill inte gå i skolan, jag vill jobba. Jag började på hans företag Björklunds Fasad och Måleri i Kisa istället. Jag gick en lärlingsutbildning så jag är utbildad målare, säger Gustav. Numera är jag delägare i företaget och vi har ett städbolag också. 

Gustav och Johanna berättar om sitt liv i filmerna, resor och upplevelser. Båda kommer med idéer. Johanna lägger mycket tid på klippning och redigering och Gustav sköter ekonomin. De har inget manus, framför kameran är det bara improvisation. 

– Man måste anpassa sig jättemycket efter trender, säger Johanna. Det som gick bra i början skulle inte funka idag. 

Youtubers tjänar pengar på att företag köper reklam i filmerna och det gäller att ha ett stort antal visningar för att lyckas. Konkurrensen är stor. 

– Vi har bra samarbetspartners tack vare att vi inte slänger ur oss en massa åsikter, säger Gustav.  

Gustav och Johanna vill vara personliga i sina filmer men inte lämna ut sitt privatliv. De har inte mötts av mycket näthat. Målgruppen är 18-24 åringar men det är ofta yngre som kommer fram till dem. 

– Vi skulle aldrig kunna gå på Liseberg, säger Johanna. Det är roligt när folk kommer fram till oss, men att gå på Liseberg en hel dag och bli fotograferad, då vill man inte vara där. 

– Går jag på hockey så är det många som vill ta selfies vid entrén, säger Gustav.

Idag bor de i Linköping och Johanna jobbar heltid som youtuber medan Gustav fortfarande är delägare i Björklunds måleri. 

– Vi vill hålla på så länge det är kul.

Johanna Öholm och Gustav Björklund jobbar som youtubers, en bransch som är reklamstyrd. "Man måste producera bra filmer som ger många visningar för att lyckas", säger de.
Johanna Öholm och Gustav Björklund jobbar som youtubers, en bransch som är reklamstyrd. "Man måste producera bra filmer som ger många visningar för att lyckas", säger de.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!