Pandemin stoppade deras prao: "Går miste om erfarenhet"

Istället för att skicka ut åttorna på regelrätt prao väljer Värgårdsskolan i Kisa att anordna en fullspäckad temavecka. "Vi gör det bästa av situationen", säger läraren Therese Fridell.

Frida Janzén och Valdemar Hamberg är två av de åttondeklassare i Kisa som nu går miste om sin praktiska prao. "Visst är det tråkigt", konstaterar de.

Frida Janzén och Valdemar Hamberg är två av de åttondeklassare i Kisa som nu går miste om sin praktiska prao. "Visst är det tråkigt", konstaterar de.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2021-05-12 16:39

Om coronaviruset inte hade funnits i samhället hade en tredjedel av Kindas högstadieelever gett sig ut i arbetslivet vid det här laget. Många kanske hade fått sin första arbetslivserfarenhet. Andra kanske hade passat på att skaffa sig kassavana. Hur som helst har Kinda kommun, liksom övriga länet, drabbats hårt av pandemin under de senaste månaderna – vilket har fått skolledningen att tänka om. Lösningen blev en temavecka med flera digitala besök och föreläsningar.

– Under förra året genomförde eleverna sin prao, men vår bedömning är att läget är mer allvarligt nu. Många arbetsplatser hade nog valt att inte ta emot en praktikant, förklarar studie- och yrkesvägledaren Eva-Maria Monell.

undefined
Therese Fridell, lärare på Värgårdsskolan, är en av de personer som har satt ihop den temavecka som i år ersätter praon. "Jag tycker vi har gjort det bästa av situationen", säger hon.

Therese Fridell är en av de lärare som har planerat temaveckan. När vi träffar henne under tisdagen, i ett av skolans alla grupprum, är lektionerna i full gång. Semesterersättning, CV, facket och ferietjänst – mycket matnyttigt står på schemat.

– Det är begrepp som många av eleverna kanske aldrig har hört talas om och en hel del är ju livskunskap som är bra att ha med sig. Visst går eleverna miste om det praktiska, att prova på att vara på en arbetsplats, men förhoppningsvis får de chansen i nian. Tanken är att de ska få sju istället för fem praodagar nästa år, för att väga upp lite, förklarar Fridell och fortsätter:

– Något vi har diskuterat på skolan är om vi kanske ska försöka att ha den här typen av temaveckor även ett vanligt år. Jag tror inte det här är kunskap som alla vanligtvis får med sig från högstadiet.

undefined
Under temaveckan, som sträckte sig mellan den 10-12 maj, fick eleverna bland annat digitala besök av olika yrkespersoner.

Valdemar Hamberg och Frida Janzén, båda från Kisa, är två av de åttondeklassare som nu går miste om sin praktiska prao.

– Visst hade det varit roligt att få praoa någonstans men det här är väl det bästa man kan göra just nu antar jag. Jag är inte så säker på att vi hade fått liknande genomgångar om vi hade varit på en arbetsplats. Nu lär vi ju oss bland annat hur man skriver ett CV och ett personligt brev, så vi blir ju lite mer förberedda, konstaterar Frida innan Valdemar fortsätter:

– Det är ju lite tråkigt att man tappar ett tillfälle att få erfarenhet. Det kanske gör att det blir svårare att få sommarjobb sen.

Hur påverkas man som ung av pandemin?

– Det sätter ett ärr. Dels förlorar vi ganska mycket rolig tid men också en del saker, som praon, som är bra för oss, svarar Valdemar.

Valdemar Hamberg och Frida Janzén ser fördelar med temaveckan men ser också en nackdel med att de går miste om en chans att få arbetslivserfarenhet.
Valdemar Hamberg och Frida Janzén ser fördelar med temaveckan men ser också en nackdel med att de går miste om en chans att få arbetslivserfarenhet.
Karta: Värgårdsskolan, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!