13 000 fler lastbilar per år enligt sågverkets planer

Kindasågen har planer på att expandera. Blir det som man tänkt kommer produktionen mer än fördubblas fram till 2032. Och samma sak gäller lastbilstrafiken.

"Man brukar börja med att samråda med länsstyrelsen och kommunen för att de ska kunna ge inspel i vilka mer man ska samråda med", säger miljöskyddshandläggare Karl-Martin Axelsson. Synpunkterna och företagets svar på dem skickas in till länsstyrelsen ihop med ansökan om tillståndet att utvidga verksamheten.

"Man brukar börja med att samråda med länsstyrelsen och kommunen för att de ska kunna ge inspel i vilka mer man ska samråda med", säger miljöskyddshandläggare Karl-Martin Axelsson. Synpunkterna och företagets svar på dem skickas in till länsstyrelsen ihop med ansökan om tillståndet att utvidga verksamheten.

Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo

Kisa2023-03-13 17:00

Industrikoncernen Södra, som i sin senaste årsrapport redovisar en nettoomsättning på 33,4 miljarder kronor, har tidigare meddelat att man ska utreda möjligheten att ersätta sågverket i Kisa med en helt ny anläggning

Av det man gick ut med då framkom inte hur mycket större produktionen skulle kunna bli med det tilltänkta verket. Däremot framgår det av dokument som inkommit till Länsstyrelsen Östergötland.

Där står det att Södra wood Kinda, företaget bakom sågverket, avser att gå från dagens produktion på runt 200 000 kubikmeter trävaror årligen, till 500 000 kubikmeter. Detta ska ske stegvis fram till år 2032.

undefined
"Södras uppfattning är att lokalisering ska vara på nuvarande plats." Så skriver företaget angående alternativet att bygga det nya sågverket någon annanstans än i Kisa. Samtidigt ska lokaliseringsfrågan utredas.

Med dagens produktion kommer ungefär 9 000 timmerbilar per år till sågverket. Skulle årsproduktionen öka till 500 000 kubikmeter skulle det istället krävas cirka 22 000 timmerbilar, bedömer företaget. Utleveransen av färdiga produkter väntas öka från 4 000 till 8 400 lastbilar.

Dokument där allt detta går att läsa är ett så kallat samrådsunderlag. Tanken är berörda parter, som kommunen, ska ta del av det och komma med inspel på vad som behöver beaktas om ett nytt sågverk ska byggas. Det är länsstyrelsen som fattar beslut om tillstånd för att utvidga verksamheten.

Vad tittar ni på främst för att bedöma om ni ska avslå eller bevilja ansökan?

– För sågverk är det ett antal miljöfrågor som typiskt sett har störst betydelse, säger Axelsson, och nämner bland annat utsläpp i vatten och markföroreningar som exempel, säger Karl-Martin Axelsson, miljöskyddshandläggare på Länsstyrelsen Östergötland.

Han nämner också transporterna som en aspekt man tar hänsyn till – hur anslutningsvägarna ser ut och vilka bostäder som finns i närheten. Men det är ingen bedömning som är klar än så länge.

– Vi säger varken bu eller bä om utgången, men noterar att det är en fråga som vi behöver utreda.

Hur lång tid det kan ta efter att en ansökan inkommit till det att beslut om tillstånd fattas varierar. Målet är att det ska ske inom ett halvår.

undefined
Med det nya sågverket är produktionen tänkt att mer än fördubblas, till 500 000 kubikmeter trävaror årligen. Det lär medföra en ökning på 13000 lastbilstransporter till verket varje år, bedömer företaget.

Södra wood Kinda ber att få svara på våra frågor på mejl. Via ombud svarar Magnus Fransson, platschef.

Enligt företaget skulle de tiotusentals extra timmertransporter som sågverksplanerna innebär gå via en annan rutt än via väg 134 och genom Kisa samhället, som är fallet idag.

"Med den ökning som anges i förprojektet kommer trafik i huvudsak komma från nord och nordväst och transporter sker inte genom samhället", skriver man i mejlet.

"Kindasågens kunder är i huvudsak lokaliserade norrut, ökningen kommer på samma sätt ske i samma riktning. Transport av färdig vara sker via väg 34 mot Linköping och går ej genom samhället."

undefined
"Man brukar börja med att samråda med länsstyrelsen och kommunen för att de ska kunna ge inspel i vilka mer man ska samråda med", säger miljöskyddshandläggare Karl-Martin Axelsson. Synpunkterna och företagets svar på dem skickas in till länsstyrelsen ihop med ansökan om tillståndet att utvidga verksamheten.

Från 9 000 till 22 000 inkommande timmerbilar årligen, kan infrastrukturen i och runt Kisa klara det?

"I den miljökonsekvensutredning som ingår som en del av tillståndsansökan kommer denna fråga att utredas."

Nya rastplatser, tankplatser eller annan utbyggnad av stödjande infrastruktur är inte aktuellt vad det verkar.

"Idag tyder de utredningar som gjorts på att det inte ska behövas vidtas några sådana åtgärder."

På frågan om det hade varit ett alternativ att bygga det nya verket på en helt annan ort ges inget helt klart svar. Man skriver i mejlet:

"Södras uppfattning är att lokalisering ska vara på nuvarande plats."

I nästa mening står det:

"I den miljökonsekvensutredning som ingår som en del av tillståndsansökan ska lokaliseringsfrågan utredas."

Kindasågen var ett av Sveriges modernaste sågverk vid slutet av 1960-talet.
Kindasågen var ett av Sveriges modernaste sågverk vid slutet av 1960-talet.
Planerna för Kindasågen

Sågverket i Kisa Södra wood Kinda, allmänt känt som Kindasågen, producerar årligen runt 200 000 kubikmeter trävaror. 

Det tillstånd företaget har i dagsläget tillåter en produktion av som högst 240 000 kubikmeter per år. För att utöka produktionen på det sätt man önskar till åtminstone 500 000 kubikmeter, krävs därför ett nytt tillstånd.

Det är Länsstyrelsen Östergötland som har att besluta om ett sådant tillstånd. Efter att ha fått en komplett ansökan är målet att beslut fattas inom sex månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!