Företaget skenar framåt: "Mycket bättre än vi trodde"

Fredric Henningsson, ansiktet bakom limousin- och taxiföretaget LxLimo, bytte ut arbetet som lastbilschaufför mot egenföretagandet. "Snart kan jag allt om hela Kisas befolkning och alla pensionärers krämpor", skrattar han.

Fredric Henningsson startade upp sitt företag i slutet av förra året. Då var det tänkt som hobbyverksamhet, vid sidan om arbetet som lastbilschaufför. Det kom dock att ändras fort.

Fredric Henningsson startade upp sitt företag i slutet av förra året. Då var det tänkt som hobbyverksamhet, vid sidan om arbetet som lastbilschaufför. Det kom dock att ändras fort.

Foto: Agnes Ganestål

Kisa2022-09-21 15:21

Fredric Henningsson bromsar in utanför sin och familjens villa i Kisa. Han kliver ur den grönvita taxibilen och kommer till mötes på uppfarten. Det är dags för lunchrast.

– Den här taxibilen går för Östgötatrafiken och kör färdtjänst och skolkörningar fem dagar i veckan. Det går väldigt bra faktiskt, berättar han.

undefined
Fredric Henningsson arbetade tidigare som lastbilschaufför. Han trivs dock bättre med sitt nuvarande arbete, där han får träffa människor hela dagarna.

Ett knappt år har gått sedan uppstarten av det som då var tänkt att bara vara ett limousinföretag, men som sedan utökades med både taxiresor, färdtjänst och skolskjuts. Tanken var dessutom att hålla verksamheten på hobbynivå, men efter bara ett antal månader blev det Fredric Henningssons heltidsjobb.

– Det ändrades fort när vi sprang på den här taxibilen. Den ger oss en fast inkomst hela tiden och därför vågar vi satsa. Vi har en trygghet där och får in de pengar som vi behöver för att driva runt allt.

– Limousinerna har också rullat på väldigt bra, mycket bättre än vi trodde. De kommer att rulla varenda helg nu i tre månader. Vi har inte ens annonserat nu, för vi har så mycket att göra ändå. Det är roligt att det blev åt det hållet.

undefined
Fredric Henningsson trivs mycket bra med sitt jobb. Det är väldigt tacksamt att köra färdtjänst, menar han.

I dagsläget är det bara Henningsson själv, med stöd av sin fru, som driver runt företaget som chaufför. En anställning av ytterligare en chaufför är dock på gång.

Har du gett upp lastbilskörandet?

– Ja, det har jag gett upp helt och hållet. Personligen tycker jag att det här är ett mycket roligare jobb, där man får träffa folk hela dagarna. Snart kan jag allt om hela Kisas befolkning och alla pensionärers krämpor, skrattar han.

Det pratas mycket om klimatet nu. Är det miljömässigt försvarbart att driva denna typ av verksamhet?

– Ja, vi behöver ju färdtjänst och taxiresor. Taxibilarna, både den vanliga och minibussen, går på HVO, trots att det är betydligt mycket dyrare än diesel. Det är ju de två som rullar mest också.

undefined
Det senaste tillskottet i bilfamiljen är en minibuss, som utvändigt ser väldigt diskret ut. Invändigt är den dock fylld av flådigheter.

– Sedan tänker vi mycket på eco driving med, mycket för att bränslepriserna är så pass dyra. Vi står inte på tomgång och kör väldigt ekonomiskt för att hålla nere bränslekostnaderna. Då blir det ju miljövänligt också.

Fredric Henningsson ser nu fram emot vad som komma skall.

– Nu hoppas vi att vi kan bygga vidare på det som vi har och att vi kan hålla på med det här ett tag och se vart det tar vägen. Nu har vi gjort mycket investeringar och lagt ut mycket pengar, men man måste ju chansa också.

undefined
Två limousiner, en minibuss och en taxibil har Fredric Henningsson hunnit skaffa under företagets första nio månader.
Limousinerna är ute på uppdrag varje helg nu. Fredric Henningsson har till och med låtit bli att annonsera ut om företaget, då han har tillräckligt att göra ändå.
Limousinerna är ute på uppdrag varje helg nu. Fredric Henningsson har till och med låtit bli att annonsera ut om företaget, då han har tillräckligt att göra ändå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!