ARN stödjer Kindabo mot högtalarföretag

En Kindabo har anmält ett högtalarföretag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Anmälaren fick ett meddelande om uppdatering av sina högtalare, och uppfattade det som att det krävdes för högtalarsystemet.

En person i Kinda kommun har anmält ett högtalarföretag till Allmäna Reklamatiosnämnden, som går på anmälarens linje.

En person i Kinda kommun har anmält ett högtalarföretag till Allmäna Reklamatiosnämnden, som går på anmälarens linje.

Foto: Melanie Åström

Kisa2020-10-10 16:00

Sedan kom ett meddelande om att han var tvungen att köpa nya högtalare för att fortsätta använda systemet, eftersom de befintliga skulle avaktiveras. Han åberopade ångerrätt för uppdateringen, men högtalarna avaktiverades. 

ARN rekommenderar företaget att de befintliga högtalarna ska aktiveras, eller att han ska få nya högtalare. Företaget, som har sitt säte i Nederländerna, motsätter sig kravet och menar att uppgraderingen är frivillig och att kunderna får tydlig information om att varan avaktiveras permanent efter att kunden bekräftar uppgraderingen i appen. 

Karta: Kinda
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!