Nu har deras nya produkt lanserats

Ett komposterbart miljösortiment och en absorberande produkt tänkt för vården. Nu har lanseringen gjorts och Kisaföretaget Finess Hygiene tar sikte mot marknaden.

"Det finns inget liknande på marknaden", säger Susanne Adolfsson om Kisaföretagets nya så kallade "dry pad".

"Det finns inget liknande på marknaden", säger Susanne Adolfsson om Kisaföretagets nya så kallade "dry pad".

Foto: Dennis Petersson

KISA2019-05-18 09:30

– Det här betyder att den strategi vi har, att vi ska vara ett miljövänligt och kvalitetsinriktat företag, kommer ytterligare en bit på vägen. Vi är inte framme helt och hållet ännu, men den här lanseringen är helt klart en av våra största och viktigaste milstolpar, berättar vd:n Roger Didrick.

Det var under torsdagen som många av företagets cirka 90 anställda tog en paus i produktionen för att fira de nya produkterna. Susanne Adolfsson, produktchef, och Maria H Johansson, marknadskommunikatör, redogjorde bland annat för det senaste årets arbete, från idé till färdig produkt. Tillsammans med tio andra medelstora och små företag i Kinda har Finess Hygiene nämligen varit en del av projektet Designdrivet, ett projekt som lagt grund till lanseringen av de nya produkterna.

– Som världen ser ut i dag med mycket prat om plast i naturen och i våra hav så har vi tagit en funderare över hur vi kan göra våra produkter miljövänliga. Därför har vi tagit fram ett sortiment som innehåller en film, tillsammans med en tissue, som är komposter- och nedbrytbar i naturen, förklarar marknadskommunikatör Johansson och produktchef Adolfsson passar på att även berätta om den andra produkten:

– Vi kallar den för en "dry pad". När man är sängliggande inom vården är det lätt att man får fukt på alla möjliga ställen och det kan leda till liggsår eller svampinfektioner. Vår förhoppning är att det här ska öka livskvalitén för patienterna.

Hur stor är risken med egna produktlanseringar?

– Den risk som finns är väl om kunderna inte skulle vara intresserade av våra produkter, men i dagens läge, då vi inte pratar om något annat än miljön, så är det här en riktig satsning. Jag ser egentligen bara möjligheter, förklarar företagets vd Roger Didrick.

Under de senaste åren har företaget investerat cirka 40 miljoner kronor för att höja arbetsmiljön och utveckla maskinparken. I fabriken vid Tolvmannadalen produceras hygieniska engångsprodukter så som tvättlappar, skyddslakan och haklappar. Nu är målet att testa de nya produkterna på marknaden runt om i världen.

– Nu när lanseringen är gjord gäller det att intensifiera våra marknadskontakter så att produkterna kommer ut på marknaden. Förhoppningen är att vi ska kunna minska miljöutsläppen i alla led, även när det gäller till exempel transporter och logistik, avslutar Didrick.

"Vi har tagit en funderare", berättar Maria H Johansson och redogör bakgrunden för de nya produkterna.
"Vi har tagit en funderare", berättar Maria H Johansson och redogör bakgrunden för de nya produkterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!