â Vi valda att göra en GC-vĂ€g istĂ€llet. Och nĂ€r det gĂ€ller strĂ€ckningen av den, sĂ„ gick resonemanget som sĂ„, att de gĂ„ende som ska till BĂ€ckskolan ska gĂ„ pĂ„ GC-vĂ€gen sĂ„ lĂ„ngt de kan, men sedan snedda ner och gĂ„ TornhagsgrĂ€nd och mindre trafikerade gator fram till skolan.
Lastbil
Men de elever som kommer frÄn hyreshusen dÄ?
â Ja, det Ă€r en poĂ€ng, men dĂ€r finns det Ă„ andra sidan sĂ€krare gator att vĂ€lja.
NÀr det gÀller eventuella parkeringar av lastbilar sÄ hÄller Jimmy Bexell med om att det sker helt i enlighet med skyltningar pÄ gatan. Förbudet mot tung trafik gÀller endast för genomfart, och det handlar det inte om i detta fall.
â Dessutom blir effekten att hastigheten sĂ€nks Ă€nnu mer, och det Ă€r aldrig ingen nĂ„gon nackdel, men absolut inte vĂ„r avsikt, sĂ€ger han.
Valt att stÄ kvar
NÀr det gÀller dubbelkommandot i korsningen Linnégatan och Grönedegatan sÄ har skyltarna med vÀjningsplikt lÀmnats kvar med avsikt, trots att Grönedegatan blivit av med sin huvudledsstatus pÄ denna strÀcka.
â Kommunen har haft en diskussion med Trafikverket om detta och kommit fram till att de bör stĂ„ kvar av trafiksĂ€kerhetsskĂ€l. Det kan vara kvar vĂ€jningsplikt trots att det inte Ă€r utfart pĂ„ en huvudled, sĂ€ger Bexell.
DÀremot Àr han och övriga osÀker pÄ om det finns nÄgon skylt sÄ att Äkande pÄ Grönedegatan ser att det Àr vÀjningsplikt frÄn korsande gator.
â Jag vet Ă€rligt sagt inte om det finns nĂ„gon skylt som upphĂ€ver högerregeln, det fĂ„r vi kolla.