Telia varnar för nytt bluffmejl

"1 200 kronor drogs direkt från kontot"

Flera Kindabor har under de senaste dagarna fått det här mejlet på sin dator.

Flera Kindabor har under de senaste dagarna fått det här mejlet på sin dator.

Foto:

Kinda2016-01-21 07:59


Flera Kindabor har i dagarna på sin dator fått ett mejl från Telia där de uppmanas att bekräfta en återbetalning på grund av att deras faktura betalats två gånger.

Detta är en bluff och nu går Telia ut och varnar.

- Vi skickar aldrig ut den här typen av mejl via datorn, säger Telias presstjänst.

Flera Kindabor har på sin hemdator under de senaste dagarna fått ett mejl som ser utan att komma från Telia.

På mejlet står det följande, "Problem på din sista räkningen" i fetstil.

Mejlet fortsätter sedan med "Hallå, åtkomst till ditt konto är begränsat till följande nästa. Vi märkte att du har betalat din faktura två gånger. För att bekräfta återbetalning, logga in nu".

- Vi varnar för den här typen av mejl som går i vågor med både mejl och sms, men även så kallade bluffsamtal. Det är inte bara privatpersoner som råkar ut för bluffen, utan även många företag och myndigheter, säger Telias presstjänst.

En av de Kindabor som fått ett bluffmejl loggade in och blev omedelbart av med 1 200 kronor på sitt konto.

- Klicka aldrig på länken och uppge aldrig kontonummer eller personuppgifter. Det rör sig om kriminella ligor som skickar ut de här mejlen slumpvis, säger Telias presstjänst.

Bluffmajlet är anmält till polisen i Kisa.

- Råkar man ut för det här ska man själv anmäla det för polisen. Vi försöker hela tiden komma åt och spärra den här typen av utskick, men de ändrar hela tiden sitt tillvägagångssätt, säger Telias presstjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om