Övervägande beröm till hemtjänsten

I höstas gjorde socialförvaltningen i Kinda kommun en brukareundersökning inom hemtjänsten. Samtliga brukare och anställda inom hemtjänsten fick då möjlighet att säga sitt i en nöjdhetsenkät.

Birgitta Johansson, områdeschef för hemtjänsten i Kinda.

Birgitta Johansson, områdeschef för hemtjänsten i Kinda.

Foto: Fotograf saknas!

Kinda2010-01-28 07:55


Första gången som en nöjdhetsenkät genomfördes inom vård- och omsorgen i Kinda var hösten 2007.
I den undersökningen tillfrågades brukare, anhöriga och personal inom områdena hemtjänst, särskilt boende, LSS och psykiatri vid samma tillfälle. I höstas när det gjordes en ny undersökning så valde man istället ett verksamhetsområde i taget med början inom hemtjänsten. Enkätens frågor är i stort samma som undersökningen 2007.

Kvalitet och nöjdhet
Syftet med brukarundersökningen är dels att få en bild av hur brukarna upplever kvalitet och nöjdhet beträffande hemtjänsten med målet att kunna erbjuda bästa möjliga vård- och omsorg. Det andra syftet är att få ett underlag för det fortlöpande kvalitetsarbetet och kontinuerliga utvärderingen av verksamheterna.
Totalt så fick 328 brukare och 54 personal möjlighet att deltaga i undersökningen som var helt frivillig.

Trygghet och inflytande
Frågorna var utformade så att man fick ta ställning till i vilken grad man instämde på ett antal påståenden inom följande områden, trygghet, kontinuitet, integritet, valmöjlighet, inflytande, aktivt liv, mat, larm och hjälpen i sin helhet.
Och som helhet så ger brukarna hemtjänstens personal i Kinda ett mycket bra betyg. Hela 93 procent av brukarna är nöjda med hjälpen i sin helhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om