"Det viktigaste är att trafiksäkerheten säkerställs"

Trafiksäkerheten, men till viss del även riksväg 23/34:s utformning, gör att David Bergboms skolskjutskrav kvarstår. Det menar samhällsbyggnadschefen Karolina Hedlund.

"Vi måste kunna garantera trafiksäkerheten för alla elever som åker med skolskjutsen", menar kommunens samhällsbyggnadschef Karolina Hedlund.

"Vi måste kunna garantera trafiksäkerheten för alla elever som åker med skolskjutsen", menar kommunens samhällsbyggnadschef Karolina Hedlund.

Foto: Dennis Petersson

Kinda2021-08-28 15:00

Det är hennes förvaltning som ansvarar för skolskjutsfrågorna i Kinda kommun och är också den som fattade beslutet kring Rimforsakillen David Bergboms skolresa till gymnasiesärskolan i Linköping. Tillsammans med trafiksamordnaren Madeleine Rulander förklarar hon bakgrunden till den uppkomna konflikten. Enligt dem började problematiken redan 2016.

– Vissa dagar, på resan till grundskolan, knäpptes bältet loss och eleven ställde sig upp i bussen. Vi har haft en dialog med vårdnadshavare under alla år på träningsskolan och skolskjutsen har fungerat bra i perioder, men även i gymnasiesärskolan fortsatte problematiken. Då ansåg man, på grund av trafiksäkerheten, att det inte var hållbart, förklarar Rulander och fortsätter:

– Vi hade en situation där föraren inte omedelbart kunde svänga till sidan och händer då någonting har ju vi ansvar för alla elever i skolskjutsen. Då var föraren väldigt skärrad.

undefined
"Vi måste kunna garantera trafiksäkerheten för alla elever som åker med skolskjutsen", menar kommunens samhällsbyggnadschef Karolina Hedlund.

Enligt Hedlund har kommunen, under det senaste året, fört en dialog tillsammans med riksförbundet FUB, vårdnadshavarna och Berzeliusskolan. Önskemålet om en individuell plan enligt LSS-lagen är något som man har försökt att gå till mötes.

– Vi på samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar inte för LSS-frågorna men vi tog ändå en dialog med taxiutförarna för att se om det fanns några lösningar så att vi, med ett trafiksäkerhetstänk, kunde låta eleven öva utan en assistent, berättar Hedlund och fortsätter:

– Vi förde diskussioner kring ifall det skulle vara möjligt med en anonym ledsagare i fordonet eller om man kunde ha ett fordon som åkte bakom skolskjutsen under träningsperioden. Efter dialog konstaterades att 1+2-vägen mellan Rimforsa och Linköping har sina begränsningar. Skulle en situation uppstå kan taxibilen inte bara stanna – och därför kan vi inte möta önskemålet.

undefined
Frågan om assistent-tillgången ligger inte på samhällsbyggnadsförvaltningens bord, men kommunens biståndshandläggare kan inte uttala sig om specifika ärenden.

När skolskjutsen inte fungerar, vad har ni för ansvar?

– Det finns ett beslut som säger att eleven behöver ha med en ledsagare. Om den ledsagaren är en assistent eller vårdnadshavare står inte i beslutet. Där råder det också ett föräldraansvar, svarar Hedlund.

Frågan om assistans ligger på en annan förvaltning, nämligen vård- och omsorgsförvaltningen. Nina Lemon, arbetsledare för kommunens biståndshandläggare, kan dock inte lämna några kommentarer:

– Vi kan inte uttala oss i specifika ärenden. Det är något mellan den enskilde och kommunen.

Kinda kommun menar att försök har gjorts för att möta familjen Bergboms önskemål men att det på grund av trafiksäkerheten inte varit möjligt.
Kinda kommun menar att försök har gjorts för att möta familjen Bergboms önskemål men att det på grund av trafiksäkerheten inte varit möjligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!