Hargodlarna lyfter fram sylten

Nu sätter Sveriges syltare klackarna i backen. Med ett yrkeskunnigt och passionerat hantverk skapas utan tvekan den bästa sylten.
Hargodlarna i Kisa lanserar nu tillsammans med 16 andra kollegor ett eget varumärke och en gemensam försäljningsorganisation.

Hargodlarna Ann-Sofi Johansson och Ing-Mari Johansson.

Hargodlarna Ann-Sofi Johansson och Ing-Mari Johansson.

Foto: Fotograf saknas!

Kinda2009-11-14 05:05

Ann-Sofi Johansson och Ing-Marie Johansson som driver Hargodlarna i Kisa har deltagit i ett projekt för kvinnliga företagare.
- Det är syltarna i Syltningssällskapet, med hjälp från designers och kommunikatörer, som diskuterat sig fram till hur man ska sprida sitt budskap och berätta om vad kunnigt sylthantverk innebär, säger Ann-Sofi Johansson.

Tungt hantverk
Svenska Syltningsällskapet bildades som ett resultat av en hantverksutbildning i syltning.
Nu tar de 17 syltarna ytterligare ett steg för att lyfta fram sitt hantverk. Ett eget varumärke och en gemensam försäljningsorganisation.
- Många tycker att det är mysigt och gulligt att vi står och syltar för hand. Men det är många ton frukt och bär som vi tillsammans hanterar varje år. Det är verkligen ett yrke och bitvis tungt hantverk, säger Monika Naess, ordförande i Svenska Syltningssällskapet.
Att marmelad idag är ett givet tillbehör till ost är ett tecken i tiden. Bakom lanseringen av Äkta Sylt finns också ambitionen att lyfta fram mångsidigheten.
- Sylt och marmelad är värda en plats i köket långt bortom pannkakan och frukostmackan, säger Ann-Sofi Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om