Samarbete med Östgötatrafiken ska utredas

Samhällsbyggnadsnämnden vill undersöka möjligheten att överlåta en del av den kommunala trafiksamordningen till Östgötatrafiken. Nu ska diskussioner och förhandlingar påbörjas.

Samhällsbyggnadsnämnden, med bland andra Gösta Gustavsson (M), Mikael Österling (L) och Hans Måhagen (S), har tagit ett inriktningsbeslut gällande den framtida trafiksamordningen.

Samhällsbyggnadsnämnden, med bland andra Gösta Gustavsson (M), Mikael Österling (L) och Hans Måhagen (S), har tagit ett inriktningsbeslut gällande den framtida trafiksamordningen.

Foto: Dennis Petersson

Kinda kommun2019-09-27 16:00

– Det här inriktningsbeslutet ser vi som ett självklart steg. Givetvis finns det många faktorer som måste vägas in i bedömningen där vi framförallt påtalar flexibilitet för brukarna och för oss som organisation, men också de rent ekonomiska aspekterna, berättar nämndordförande Mikael Österling (L). 

I dag ligger hela ansvaret för trafiksamordningen på Kinda kommun. De tar, utifrån lagstiftning och regelverk, beslut i rollen som myndighet, handlar upp trafikentreprenörer och lägger beställningar gällande såväl färdtjänst som skolskjuts. 

Målet med diskussionerna, som fick grönt ljus vid tisdagens sammanträde, är att förvaltningen ska undersöka möjligheterna för Östgötatrafiken att ta över dessa uppgifter.

– Hur vi vill att det ser ut framöver vet vi inte än. Det här gör vi för att utreda om det går att organisera på annat sätt och vilka ekonomiska effekter det isåfall skulle ge, förklarar förvaltningschef Bita Almasian. 

I nuvarande verksamhet finns det två medarbetare på kommunen som är experter inom området. Deras arbetssätt bygger på en närkontakt med både aktörer och passagerare, vilket har skapat en stor flexibilitet, men det gör också att det kan bli svårt för förvaltningen att rekrytera och hitta rätt kompetens. 

Hur skulle medarbetarna påverkas? 

– Givetvis är vår organisation en viktig faktor här. Hur hanterar vi uppgifterna, vad har vi för sårbarheter i dag och har vi några andra nyttjandemöjligheter av medarbetarnas kompetens? Det får vi ta ställning till när vi vet hur det blir, konstaterar Österling.

Förvaltningen hade muntlig kontakt med Östgötatrafiken i maj tidigare i år och vid en första ekonomisk jämförelse stod det klart att kommunens trafiksamordning riskerar att bli dyrare i framtiden. Om Östgötatrafiken istället tar över ansvaret är bedömningen att risken för prishöjning minskar.

– Det är många kommuner som antingen har låtit oss driva den inomkommunala färdstjänsten, skoltrafiken eller båda delarna, så det här är något helt naturligt för oss. Vi har möjlighet att samplanera med annan trafik och då kan vi hitta lösningar som gör att man kanske kan samsas med ett fordon på en sträcka, så samhällsekonomiskt innebär det här fördelar. Viktigt att påpeka är att kommunen fortsätter som lagligen ansvarig, berättar Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken. 

"Samhällsekonomiskt innebär det fördelar", konstaterar Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, som meddelar att många kommuner har lämnat över delar av deras trafiksamordning till bolaget.
"Samhällsekonomiskt innebär det fördelar", konstaterar Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, som meddelar att många kommuner har lämnat över delar av deras trafiksamordning till bolaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!