Regionerna om jÀrnvÀgsförslaget: "Blir sÄklart oroliga"

Region Kalmar har etablerat en hög ambitionsnivÄ för StÄngÄdalsbanan. Nu oroas de över Trafikverkets förslag att inte lÀngre bedöma jÀrnvÀgsstrÀckan som ett riksintresse.

Region Kalmar, med regionrĂ„det Karin Helmersson (C), reagerar pĂ„ Trafikverkets förslag att ta bort StĂ„ngĂ„dalsbanan som riksintresse. Julie Tran (C) och Region Östergötland vĂ€ljer att inte kommentera.

Region Kalmar, med regionrĂ„det Karin Helmersson (C), reagerar pĂ„ Trafikverkets förslag att ta bort StĂ„ngĂ„dalsbanan som riksintresse. Julie Tran (C) och Region Östergötland vĂ€ljer att inte kommentera.

Foto: Arkiv/bildmontage

Kinda kommun2021-02-12 08:19

"NĂ€r det kommer ett material som sĂ€ger att banan inte skulle vara av nationell betydelse sĂ„ blir vi sĂ„klart oroliga", konstaterar regionrĂ„det Karin Helmersson (C), ordförande i den regionala utvecklingsnĂ€mnden. Med ett huvudansvar för trafiken pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan och Tjustbanan, och med Region Östergötland som en medfinansiĂ€r, har Region Kalmar uttryckt en vilja om en upprustning av jĂ€rnvĂ€gsstrĂ€ckorna. Under de kommande Ă„ren föresprĂ„kar de en satsning pĂ„ tvĂ„ miljarder kronor, dĂ€r de sjĂ€lva bidrar med en fjĂ€rdedel.

undefined
Region Kalmar har, tillsammans med kommunerna lÀngs StÄngÄdalsbanan, gjort ett stÀllningstagande för att lyfta vikten av upprustning.

– Eftersom att StĂ„ngĂ„dalsbanan inte finns med för upprustning i den nationella planen har det, i dialog med Trafikverket, varit tydligt att de inte prioriterar nĂ„gra riktiga insatser. Med anledning av det hĂ€r har vi sett ett behov av att bli tydligare i vilka insatser vi ser behövs. DĂ€rför gjorde vi ett stĂ€llningstagande tillsammans med alla kommuner lĂ€ngs strĂ€ckan. Att Kinda valde att vara med kĂ€nns positivt, förklarar Helmersson och fortsĂ€tter:

– För att strĂ€ckan ska ha den kapacitet som behövs i framtiden ser vi bland annat att det mĂ„ste till ett nytt signalsystem som gör att man Ă€ven fortsĂ€ttningsvis kan köra till Ă€ndstationen i Linköping. Hastigheterna behöver höjas, plankorsningar mĂ„ste Ă„tgĂ€rdas och i Berga utanför Högsby ser vi över möjligheten att fĂ„ till ett triangelspĂ„r.

Att StÄngÄdalsbanan inte lÀngre skulle vara av riksintresse hÄller Helmersson inte med om.

– Vi ser att det hĂ€r beslutet skulle kunna anvĂ€ndas som ett argument i prioriteringsdiskussionerna nĂ€r den nationella planen ska faststĂ€llas. DĂ€rför kĂ€nns det viktigt att vi reagerar och för oss Ă€r StĂ„ngĂ„dalsbanan viktig för att vidga vĂ„ra arbetsmarknadsregioner – nĂ„got som gynnar hela landet.

undefined
"Den ekonomiska planeringen, i vilken utstrÀckning StÄngÄdalsbanan fÄr underhÄlls- eller investeringsanslag, pÄverkas inte", sÀger Rami Yoldas, enhetschef pÄ Trafikverket.

Trafikverkets Rami Yoldas, enhetschef för nationell samhÀllsplanering, menar att utpekandet inte pÄverkar den ekonomiska planeringen.

Har riksintresset verkligen stor betydelse?

– Jag tĂ€nker att alla beslut som pekar Ă„t fel riktning kan ha stor betydelse för helheten, svarar Helmersson.

Region Östergötlands Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden, kommenterar frĂ„gan sĂ„ hĂ€r:

– Vi har fĂ„tt till oss remissen men har inte satt oss in i eller hanterat den, sĂ„ i nulĂ€get kan vi inte kommentera. I vĂ„r mĂ„lbild för 2040 stöttar vi dock att StĂ„ngĂ„dalsbanan och dess trafik ska finnas kvar i samma utstrĂ€ckning som i dag.

Karta: StÄngÄdalsbanan, Kisa
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!