"NĂ€r det kommer ett material som sĂ€ger att banan inte skulle vara av nationell betydelse sĂ„ blir vi sĂ„klart oroliga", konstaterar regionrĂ„det Karin Helmersson (C), ordförande i den regionala utvecklingsnĂ€mnden. Med ett huvudansvar för trafiken pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan och Tjustbanan, och med Region Ăstergötland som en medfinansiĂ€r, har Region Kalmar uttryckt en vilja om en upprustning av jĂ€rnvĂ€gsstrĂ€ckorna. Under de kommande Ă„ren föresprĂ„kar de en satsning pĂ„ tvĂ„ miljarder kronor, dĂ€r de sjĂ€lva bidrar med en fjĂ€rdedel.
â Eftersom att StĂ„ngĂ„dalsbanan inte finns med för upprustning i den nationella planen har det, i dialog med Trafikverket, varit tydligt att de inte prioriterar nĂ„gra riktiga insatser. Med anledning av det hĂ€r har vi sett ett behov av att bli tydligare i vilka insatser vi ser behövs. DĂ€rför gjorde vi ett stĂ€llningstagande tillsammans med alla kommuner lĂ€ngs strĂ€ckan. Att Kinda valde att vara med kĂ€nns positivt, förklarar Helmersson och fortsĂ€tter:
â För att strĂ€ckan ska ha den kapacitet som behövs i framtiden ser vi bland annat att det mĂ„ste till ett nytt signalsystem som gör att man Ă€ven fortsĂ€ttningsvis kan köra till Ă€ndstationen i Linköping. Hastigheterna behöver höjas, plankorsningar mĂ„ste Ă„tgĂ€rdas och i Berga utanför Högsby ser vi över möjligheten att fĂ„ till ett triangelspĂ„r.
Att StÄngÄdalsbanan inte lÀngre skulle vara av riksintresse hÄller Helmersson inte med om.
â Vi ser att det hĂ€r beslutet skulle kunna anvĂ€ndas som ett argument i prioriteringsdiskussionerna nĂ€r den nationella planen ska faststĂ€llas. DĂ€rför kĂ€nns det viktigt att vi reagerar och för oss Ă€r StĂ„ngĂ„dalsbanan viktig för att vidga vĂ„ra arbetsmarknadsregioner â nĂ„got som gynnar hela landet.
Trafikverkets Rami Yoldas, enhetschef för nationell samhÀllsplanering, menar att utpekandet inte pÄverkar den ekonomiska planeringen.
Har riksintresset verkligen stor betydelse?
â Jag tĂ€nker att alla beslut som pekar Ă„t fel riktning kan ha stor betydelse för helheten, svarar Helmersson.
Region Ăstergötlands Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden, kommenterar frĂ„gan sĂ„ hĂ€r:
â Vi har fĂ„tt till oss remissen men har inte satt oss in i eller hanterat den, sĂ„ i nulĂ€get kan vi inte kommentera. I vĂ„r mĂ„lbild för 2040 stöttar vi dock att StĂ„ngĂ„dalsbanan och dess trafik ska finnas kvar i samma utstrĂ€ckning som i dag.